Sfinks Mixed, dag 3: Broederliefde met vertraging

(archieffoto) © EPA

In tegenstelling tot de Nederlandse rappers van Broederliefde vond de massa op dag drie zonder problemen zijn weg naar Sfinks Mixed. Het publiek had duidelijk ook een stevige brok liefde meegenomen, die dankzij de sexy sax van Manu Dibango en de opzwepende reggae van Jesse Royal welig tierde. ‘Love is the answer!’

‘Ik zag jouw ballon, maar ik zag jou niet,’ vertelde een bezorgde maar opgeluchte moeder haar kind. Met het weekend op kruissnelheid had ook het grote publiek zijn weg gevonden naar Boechout, met de nodige gevolgen vandien: van bezorgde ouders tot langere wachttijden. Maar die ervaringen werden telkens snel met de mantel der liefde bedekt, of weggeblazen door de lange adem van Manu Dibango.

Manu Dibango op Sfinks Mixed
Manu Dibango op Sfinks Mixed© gf

Ook al is Dibango de tachtig al even gepasseerd, getuige het gemak waarmee de jazz cat zijn sax bezielde, blaast de Kameroener nog jaarlijks al zijn verjaardagskaarsjes in één keer uit. Op het heupwiegende ritme van rumba nam hij Sfinks mee op een jazz- en funktrip. ‘Vive le festival,’ riep hij goedkeurend na een heerlijke versie van Deep Blow, een song die even sexy klinkt als z’n titel. Zijn bekendste nummer Soul Makossa, dat zelfs Michael Jackson en Rihanna – en K3? – inspireerde, plakte Dibango op het einde nog aan zijn reeds indrukwekkende set.

Blick Bassy
Blick Bassy© gf

Het publiek had nog maar net de juiste lettergrepen van mama ko mama sa maka makossa beet of Blick Bassy maakte zich al klaar voor een intieme set in de clubtent, die zaterdag pas voor het eerst zijn deuren opende. Net als Dibango komt Bassy uit Kameroen, maar dat land verruilde hij later voor Parijs en een klein dorpje nabij Calais. En dat is eraan te horen.

Omdat Bassy en co. wat later dan voorzien begonnen, stond er een lange rij van verwachtingen voor de tent. Om die in te lossen, had het gezelschap niet meer nodig dan een cello, een trombone, een banjo en Bassy’s intrigerende stem. Aangezien hij in één van de vele met uitsterven bedreigde Kameroense talen zong, moest je tussen de nummers door achterhalen waarover hij het had. Dat zorgde alvast voor een extra mysterieus laagje over een set die vakkundig schipperde tussen ingetogen blues – hij legde even een plaat van Skip James op – en intieme folk.

Jesse Royal
Jesse Royal© gf

Terwijl Bassy soms vragen opriep, gaf de jonge Jamaicaanse rasta Jesse Royal op het hoofdpodium vooral antwoorden. ‘Love is the answer,’ riep hij keer op keer enthousiast. Nadat dancehall Jamaica lange tijd in z’n greep had, zorgen jonge rasta’s als Royal nu met hun frisse sounds en kritische teksten weer voor een revival van de roots-reggae. De daarmee samenhangede mentaliteitsshift zorgt ervoor dat thema’s als vrijheid en samenhorigheid – en ganja, natuurlijk – de rode draad vormen door Royals set, zoals Next To You, This Morning en de heerlijke Protoje-cover Sudden Flight.

Broederliefde
Broederliefde© gf

En dan was het aan Broederliefde, het Nederlandse rapcollectief dat weliswaar een uur op zich liet wachten. Ze hadden zich klaarblijkelijk van straat vergist, en begaven zich in de Welvaartstraat in Antwerpen, niet in Boechout. Maar eens de nieuwe goudhaantjes van het TopNotch-label – zie ook: Ronnie Flex, Lil’ Kleine en De Jeugd van Tegenwoordig – het podium betraden, begon de massahysterie. Broederliefde kan tegen een stootje.

‘Waar is dat feestje?’ vroeg de band zich meermaals af – hebben ze lang kunnen oefenen, daar in die auto. Dat feestje was dus op Sfinks, aan de Welvaartstraat in Boechout, zo bleek tijdens de aanstekelijke hits uit hun nieuwste album Hard Work Pays Off 2. Of het een puik concert was? Daar zijn de meningen verdeeld over. Wie sfeer zocht en wilde dansen – zoals de meerderheid van het publiek, kennelijk – zat bij de Nederlandse rappers van onder andere Jungle en Mi No Lob goed. Wie een goed optreden wilde zien, had misschien meer kans in de Welvaartstraat te Antwerpen.

Maar al was onze liefde voor de Nederlandse rappers snel bekoeld, de pret kon niet op bij het jonge en uitgelaten publiek. ‘Het was beter dan gisteren op Sfinks’, klonk het bij een jong koppeltje, op de tram huiswaarts. Bondiger kunnen wij het niet verwoorden.

Johannes De Breuker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content