Voor een striptekenaar zijn er weinig prestigieuzere prijzen te winnen dan de Grand Prix van Angoulême. Zeker in Europa is het de ultieme carrièreprijs. Er staat geen geld tegenover, maar de winnaar wordt gekozen door al zijn collega's en mag het jaar erna het festival voorzitten. Dit jaar brachten volgens de organisatie meer dan 1200 in Frankrijk gepubliceerde auteurs hun stem uit in de eerste ronde. Daarin mag iedereen volkomen vrij zijn drie favorieten opgeven. De drie vaakst genoemde namen vormen dan de shortlist voor de tweede stemronde.
...

Voor een striptekenaar zijn er weinig prestigieuzere prijzen te winnen dan de Grand Prix van Angoulême. Zeker in Europa is het de ultieme carrièreprijs. Er staat geen geld tegenover, maar de winnaar wordt gekozen door al zijn collega's en mag het jaar erna het festival voorzitten. Dit jaar brachten volgens de organisatie meer dan 1200 in Frankrijk gepubliceerde auteurs hun stem uit in de eerste ronde. Daarin mag iedereen volkomen vrij zijn drie favorieten opgeven. De drie vaakst genoemde namen vormen dan de shortlist voor de tweede stemronde. In 2017 kwam de Zwitser Bernard Cosendai alias Cosey, die bekend werd met de reeks Jonathan, als winnaar uit de stembus. Haalden dit jaar uiteindelijk de shortlist: Richard Corben (77) en Chris Ware (50), allebei Amerikaan, en de Fransman Emmanuel Guibert (53).Chris Ware, van Building Stories en Jimmy Corrigan, bracht vorig jaar nog Monograph uit, een mengeling van een carrière-overzicht en een portfolio die in de Knack Focus-boekentoptien van 2017 eindigde. Vorig jaar werd hij al genomineerd, dus zijn plaats bij de laatste drie is niet onverwacht. Toch zou het overdreven zijn om Ware tot grote favoriet uit te roepen. Het heel humane en virtuoos getekende werk van Emmanuel Guibert (De fotograaf, De oorlog van Alan) kan zeker in Frankrijk op veel supporters rekenen. Richard Corben is de verrassendste naam op de shortlist. Corben is bekend om zijn kleurrijke horrortekeningen en is gekend van zijn bijdragen aan het legendarische striptijdschrift Métal Hurlant / Heavy Metal.Sinds alle auteurs mogen meestemmen leek de Grand Prix aan een inhaalbeweging bezig. Met de Amerikaan Bill Watterson van Calvin and Hobbes, de Japanner Katsuhiro Otomo van Akira, onze Belgische Hermann van Jeremiah en vorig jaar Cosey als vier laatste winnaars werden steeds internationale auteurs gelauwerd die een breed publiek koppelen aan een hoge artistieke standaard.Dit jaar zijn de nominaties verrassender, onder meer omdat enkele genomineerden van de vorige jaren hebben laten weten niet meer in aanmerking te willen komen: Alan Moore, de Engelse topscenarist van From Hell en Watchmen en Manu Larcenet van Blast en Het verslag van Brodeck. De rest van het programma van de 45ste editie van het festival van Angoulême verraadt zijn ambitie om niet alleen in Europa, maar wereldwijd toonaangevend te zijn, met nu vooral de nadruk op Japan. De laatste jaren kregen de auteurs uit het land van de rijzende zon al meer aandacht dan voordien, met recente oeuvreprijzen voor Akira Toriyama van Dragonball en Katsuhiro Otomo. Vorig jaar was er ook al een toonaangevende tentoonstelling over Kazuo Kamimura, assistent van Osamu Tezuka. Dit jaar krijgt Osamu Tezuka zelf, zeg maar de Willy Vandersteen van Japan, een overzichtstentoonstelling met origineel werk. Bijna dertig jaar na zijn dood in 1989 is voor de eerste keer werk van de auteur van Boeddha en Astroboy in Europa te zien. Om het Japanse feest compleet te maken, krijgt ook een populaire hedendaagse auteur van manga's voor volwassenen, Naoki Urasawa van de thrillers Monster en 20th Century Boys, een grote tentoonstelling. Hij komt langs op het festival voor een masterclass.Met twee Amerikaanse kandidaten voor de Grand Prix en twee Japanse tentoonstellingen lijkt de internationalisering van het festival in elk geval niet tegen te houden. Ondertussen moeten de Belgen na enkele vette jaren deze editie met weinig tevreden zijn. Scenarist Zidrou is genomineerd voor de beste strip met het nog onvertaalde Emma G. Wildford, maar daarmee houdt het op.