Belg Benoît Debie wint César voor beste fotografie, film over Brusselse rechter wint documentaireprijs

Benoît Debie © Belga

De Belg Benoît Debie heeft vrijdag in Parijs de César gewonnen voor de beste fotografie voor zijn werk in de film ‘The Sisters Brothers’ van Jacques Audiard.

De Luikse director of photography of cameraregisseur was voor de eerste keer genomineerd voor een César, en hij verzilvert die nominatie met zijn eerste samenwerking met Jacques Audiard. Die laatste won al twee keer de César voor beste regisseur, en is ook nu opnieuw genomineerd in die categorie. ‘The Sisters Brothers’ won vrijdag overigens ook de César voor het beste geluid.

De prijs voor de beste documentaire ging naar het Belgische ‘Ni juge, ni soumise’ van Jean Libon en Yves Hinant. De onderzoeksrechter nam de prijs zelf in ontvangst in Parijs.

Toen de documentaire drie weken geleden nog in de prijzen viel tijdens de Magrittes, de Franstalige filmprijzen in ons land, was haar dat verboden door haar overste, de voorzitter van de Franstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel, Luc Hennart.

Ook de prijs voor beste kortfilm ging naar een Belg, Rémi Allier, voor zijn film ‘Les petites mains’. Er waren nog verschillende andere Belgen genomineerd in andere categorieën. Zo waren ‘Girl’ van Lukas Dhont en ‘Nos batailles’ van Guillaume Senez genomineerd in de categorie beste buitenlandse film. Maar die César ging uiteindelijk naar de Japanner Hirokazu Kore-eda voor ‘Shoplifters’.

‘Jusqu’à la garde’ van de Franse regisseur Xavier Legrand heeft de César voor beste film gewonnen. De film werd de grote winnaar van de avond met vier prijzen, waaronder die voor beste actrice voor Léa Drucker.

Legrand zei in de loop van de avond nog dat het ’tijd zou zijn om op een andere dag dan op 25 november te denken’ aan de slachtoffers van echtelijk geweld. Die dag is de internationale dag tegen geweld op vrouwen. Hij kreeg nog de Césars voor beste montage en beste scenario.

Léa Drucker, die in de film de rol speelt van fragiele maar dappere moeder, reageerde emotioneel toen ze de prijs in ontvangst nam. Ze riep op om te reageren tegen het geweld, en bracht hulde aan vrouwen die in dezelfde situatie verkeren als Miriam, het hoofdpersonage van de film, net als aan feministische militanten.

De komedie ‘Le grand bain’ van Gilles Lellouche, over enkele mannelijke veertigplussers die zich gaan wijden aan synchroonzwemmen, was de belangrijkste concurrent van de film van Xavier Legrand. Alletwee hadden ze tien nominaties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content