Banks op het Cactusfestival 2014: Madonna uit de kringloopwinkel

© Wouter Van Vaerenbergh

Een onregelmatig meervoud? Neen, ’the next big thing’ volgens de hipsters (én MTV, de BBC en Billboard) Wel, we hebben Banks gewogen en te licht bevonden. Dus: don’t believe the hype.

PLUS (nu ja)

Jillian Banks is een 26-jarige zangeres uit L.A. die tot dusver enkele singles en ep’s uitbracht, zich gedraagt als een verwend fotomodel (tot twee uur vóór haar optreden kregen de persfotografen geen groen licht om beelden van haar te maken) en -u raadt het- al werd opgevrijd door magazines zoals Vogue en aanverwanten. Banks liet zich in Brugge begeleiden door een drummer, een gitarist die occasioneel ook de klavieren beroerde en heel veel geluiden en stemmetjes die waren opgeslagen op een laptop van Meneer Apple.

MIN

Het resultaat was elektronisch gestuurde, ietwat zielloze r&b van het type dat we al wel honderd keer eerder hadden gehoord. Banks wordt soms vergeleken met Lauryn Hill, Erykah Badu en Fiona Apple, maar dat lijkt ons net een beetje teveel eer. Haar zangpartijen werden namelijk bewerkt met zoveel effectapparatuur dat we na haar set nog altijd niet wisten hoe haar stem nu wérkelijk klonk. En al tijdens het eerste nummer barstten onder de toeschouwers de eerste discussies los: zong ze écht live? Of toch niet? Het waren vragen die destijds ook werden gesteld bij optredens van Britney Spears en Madonna. Welnu, Banks is een soort Madonna van de kringloopwinkel. Zult u zich haar volgend jaar nog herinneren? Wij durven er ons hand niet voor in het vuur steken.

Opener ‘Before I Ever met You’ kreeg, dank zij het voodoo-koortje en de weerbarstige gitaar, nog het oordeel van de twijfel, maar de meeste met een modieus post-dubstepsausje overgoten liedjes deden zo doordeweeks aan dat we ons van de weeromstuit begonnen te verdiepen in de spannende voortplantingscyclus van het koolwitje. We zaten overigens nog maar drie nummers ver in de set toen Banks ons al begon te commanderen: “Everybody put your hands up”. Gelukkig beschikten we over een doktersbriefje dat ons toeliet kramp in de ellebogen te veinzen.

‘Goddess’ was softsoul zonder soul, ‘Warm Water’ was genoemd naar datgene wat Banks nadrukkelijk níet had uitgevonden en over ‘Fall Over’ zei de zangeres dat al haar liedjes eigenlijk aan de piano ontstaan. Dus ging ze aan het klavier zitten om te demonstreren hoe dat zoal in zijn werk ging. Het leven zoals het is ten huize van mevrouw Banks, als het ware.

Dient u op Banks nu al uw geld in te zetten? Pff.. Voor ons part bewaart u het nog beter in een sok onder uw matras en zet u een oud plaatje van Aaliyah op. Zelf zijn we inmiddels toe aan een heuse Banks holiday.

HOOGTEPUNT

‘Before I Ever Met You’.

QUOTE