Magazine Magazine 'Rodin': de beeldhouwwerken zijn beter dan de film Rodin is een ambachtelijk vervaardigde en leerrijke les kunstgeschiedenis, maar daar houdt het ook op.
Film Film 'The Killing of A Sacred Deer': tussen grap en gruwel Kun je de Griekse mythe van Iphigenia verpakken als een ijzingwekkende huiverfilm en er tegelijk diabolische, licht surrealistische humor in smokkelen? Wel als je Yorgos Lanthimos heet.
Film Film Netflix: 'Cannes wordt nu minder attractief voor ons' Frankrijk is het enige land met zulke strenge regels, reageert Ted Sarandos van Netflix op de Cannesrel.
Film Film 'Happy End' in Cannes: of hoe Michael Haneke een eigen invulling geeft aan het begrip naargeestig Met zijn twee vorige films Das Weisse Band en Amour had Michael Haneke de lat voor zichzelf op wereldrecordhoogte gelegd. Niet dat de Oostenrijkse meester met Happy End een nulsprong laat optekenen, alleen is het geen piek in zijn imposante oeuvre.
Film Film Netflixfilm 'Okja' in Cannes: een scifishow in het foute formaat Bong Joon ho doet zijn scifisatire The Host nog eens over, maar dan grotesker en met een mutant varken. Met de groeten van Netflix.
Film Film 'Wonderstruck' in Cannes: met Todd in de teletijdmachine Todd Haynes brengt hommage aan de tijdloze schoonheid van cinema in het soms wat overvolle en onevenwichtige maar nog vaker betoverende en altijd wondermooie melodrama Wonderstruck.
Film Film 'Loveless' in Cannes: rauw realisme en aardse metaforiek Andrej Zvyagintsev geeft de kijker - en moedertje Rusland - een welgemikte klets om de oren met het wrange suspensedrama Loveless.
Film Film Cannes-opener 'Les Fantômes d'Ismaël': geesten, romantiek en Hitchcock Het zeventigste festival van Cannes opent in stijl met Les Fantômes d'Ismaël, een mooie, barokke film waarin Arnaud Desplechin zichzelf, Marion Cotillard, Alfred Hitchcock en andere gekwelde, romantische geesten opvoert.
Film Film Cannes à la carte: de 15 filmtips van Knack Focus Het filmfestival van Cannes - nog altijd het grootste en invloedrijkste ter wereld - viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag. Onze monsieur cinéma Dave Mestdach selecteerde een quinzaine aan titels om 'bonne anniversaire' tegen te zeggen.
Televisie Televisie Damn good mystery: 8 dingen die u mág weten over seizoen 3 van 'Twin Peaks' Een van dé blikvangers in Cannes is geen film maar een tv-serie. David Lynch en Mark Frost presenteren aan de Croisette het langverwachte derde seizoen van Twin Peaks, een paar dagen later komt de serie hier al op de buis. De verhaallijn wordt angstvallig geheimgehouden, maar we geven u graag mee wat we wel weten. Of wat we dénken dat we weten.
Film Film Claudia Cardinale, bijna zo jong als het festival van Cannes: 'Dieren zien het beest in mij' Het sensuele zinnebeeld van de zeventigste editie van het filmfestival van Cannes is een dansende Claudia Cardinale, muze van Visconti, Leone en Herzog, tegenspeelster van Delon, Mastroianni en Wayne. Onder veel anderen. 'Normaal heb je één leven, ik heb er 124 gehad.'
Film Film TV or not TV in Cannes: wat doen Netflix en tv-series op een filmfestival? Michaël Roskam mag thuisblijven met zijn gangsterromance Le fidèle, maar streamingdienst Netflix en webwinkel Amazon zijn wél welkom op de Franse hoogmis van de film. 'Het is maar een experiment', zei Cannes-directeur Thierry Frémaux. 'Wij staken', repliceerden de Franse bioscoopuitbaters.
Film Film Van Storck tot Schoenaerts: 70 jaar Vlaamse film in Cannes Van meeuwen die in havens sterven tot naakte fietsers op de Croisette: een overzicht van zeventig jaar Vlaamse filmpjes aan de Côte d'Azur.
Film Film De pro's en contra's van televisie in Cannes volgens drie filmexperts Hebben tv-producties iets te zoeken in het mekka van de cinema? Drie filmexperts wegen de pro's en contra's af.
Film Film Drie iconische Cannes-kiekjes Zeventig jaar Cannes is ook zeventig jaar fotografen die elkaar verdringen aan de rode loper, op het strand en op de Croisette.
Film Film Charlotte Gainsbourg: 'Het spook van mijn vader is nog altijd heel aanwezig' De ideale vrouw om de zeventigste editie van het Filmfestival van Cannes mee op gang te praten? Dat moet Charlotte Gainsbourg zijn. Ze speelt de hoofdrol in openingsfilm Les fantômes d'Ismaël, werd er ooit bekroond tot beste actrice en beleefde er het grootste schandaal van de voorbije tien jaar.
Film Film Jong animatietalent Imge Özbilge, de enige Vlaamse geselecteerde in Cannes De Croisette kleurt dit jaar niet bepaald Vlaams. Imge Özbilge, een Antwerpse met Turkse roots, houdt onze eer hoog met haar wondermooie animatiekortfilm Camouflage.