VRT op de bon door reclame op kraag van Jean-Marie Pfaff

Jean-Marie Pfaff © Belga

De VRT heeft een boete van 5000 euro aan de broek omdat hoofdgast Jean-Marie Pfaff met sponsorvermelding op beide kragen in beeld kwam tijdens het zomerprogramma Hotel M.

De VRT heeft van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, een boete gekregen van 5.000 euro. De openbare omroep krijgt de boete omdat ze de regelgeving over productplaatsing niet heeft nageleefd in het programma Hotel M op Eén op donderdag 12 juni 2014.

In die bewuste uitzending is Jean-Marie Pfaff één van de hoofdgasten. Op de beide kragen van zijn hemd staat zijn sponsor duidelijk leesbaar vermeld. Deze merkbenaming komt in totaal voor meer dan 8 minuten in beeld, zegt de VRM woensdag in een persbericht. Ook andere merken worden tijdens de uitzending in beeld gebracht en ook de cd van de groep ‘The Common Linnets’ wordt audiovisueel vermeld.

Het Mediadecreet laat productplaatsing toe, dit mits naleving van verschillende voorwaarden. Zo moet de kijker aan het begin, einde en na eventuele reclameonderbrekingen gewezen worden op de aanwezigheid van productplaatsing in het programma.

Met het besluit van 10 september 2010 werd door de Vlaamse regering opgelegd dat in dergelijke gevallen het PP- logo moet getoond worden. “De VRM stelt vast dat de kijker niet op passende wijze werd gewezen op de aanwezige productplaatsing, door middel van het voorgeschreven PP-logo.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content