Tv-tip: 'Up in the Air' @ VIJF (20.35u)

31/01/15 om 17:35 - Bijgewerkt om 17:35

George Clooney reist in opdracht van een consultancyfirma de VS rond om met gladde peptalk mensen te ontslaan. Regisseur Reitman geeft met zijn venijnige kijk op de bedrijfsgeest na de kredietcrisis frisse lucht aan de Amerikaanse satire.

Tv-tip: 'Up in the Air' @ VIJF (20.35u)

© gf

Over de Amerikaanse regisseur Jason Reitman kan veel gezegd en geschreven worden. Dat hij samen met George Clooney vier flessen wijn soldaat maakte toen die hem liet weten dat hij aan Up in the Air wilde meewerken bijvoorbeeld, vreemd natuurlijk voor iemand die nooit alcohol drinkt. Wat je níét kan beweren, is dat hij met zijn hoofd in de wolken leeft. De nog steeds maar 37-jarige cineast tackelt in elk van zijn films satirisch de tijdsgeest van modern Amerika. Kijk maar naar zijn personages, vaak rebelse, vrijheidslievende en opportunistische einzelgängers die naar hun ziel op zoek zijn of plots wat van het leven leren - of toch proberen te leren.

De abstracte luchtbeelden van de Up in the Air-generiek zetten je even op het spoor van Yann Arthus-Bertrands De Aarde vanuit de hemel, maar Reitman duwt zijn kijkers onmiddellijk met hun neus op de kille feiten. De soulcover van Woody Guthries sixtiesprotestsong This land is your land is nog maar het begin, want weer op de grond hoor je een reeks mensen die pas hun job zijn kwijtgeraakt. De VS afreizen om mensen te ontslaan, is nu eenmaal het beroep van gladde zakenman Ryan Bingham (een grandioze Clooney), die als werknemer van een consultancyfirma door andere bedrijven wordt ingehuurd om bij herstructurering het slechte nieuws menselijk en met wat motiverende peptalk over te brengen. Door voortdurend van hot naar her te vliegen, ontvlucht Bingham zijn eigen hopeloze tragiek. Dat beseft hij pas wanneer hij een relatie begint met soulmate Alex (Vera Farmiga) en zijn job in gevaar komt omdat een jongere collega het ontslaan-via-Skype wil invoeren.

Meer dan een venijnige kijk op het kille Amerika van na de kredietcrisis en de daarvoor verantwoordelijke bedrijfsmanagers, is deze komedie een gevatte feelgooddoorlichting van de levensstijl van deze hoogvliegers. Reitman filmt met een vinnig en fetisjistisch genoegen het ritueel van Binghams leven in luchthavens, huurwagens en luxehotels: van het inchecken over het gezwind reizen met een koffer op wieltjes tot het veelvuldige gebruik van creditcards.

Net in die steriele wereld voelt Bingham zich het meest op zijn gemak. Het obsessief sparen van vliegmijlen - ' There's nothing wrong with loyality' - is voor hem belangrijker dan familie, een sociaal netwerk of een vaste plek. In navolging van de vernieuwende screwballspecialist Preston Sturges uit de jaren veertig pompt ook Reitman op een heel onderhoudende manier frisse lucht in de maatschappijkritische en volwassen Amerikaanse sociale satire. (LJ)

Onze partners