Tv-tip: The Legacy @ NPO2 (23.00u)

The Legacy © gf

Deense successerie (van de makers van The Killing en Borgen) over een familie die uit elkaar valt na de dood van de moeder.

Aan dromen had de generatie van mei 68 geen gebrek. Maar hoe die in vervulling doen gaan en doen standhouden, dat was andere koek. Na de roes van onbegrensde mogelijkheden keerden sommigen naar het ouderlijke huis terug, anderen vormden zich om tot yup, en nog anderen verloren zich in de tijd en bleven hun idealen altijd trouw. Veronika Grønnegaard (Kirsten Olesen), de wereldvermaarde kunstenares om wier erfenis het in The Legacy allemaal draait, is zo iemand. De zorg om haar kunst ging altijd voor de opvoeding van haar kinderen, die zo elk op hun eigen manier ontdekten dat vrijheid niet altijd blijheid is. Wanneer Veronika op achtenzestigjarige – o ja – leeftijd overlijdt, blijkt dat ze alles heeft nagelaten aan de dochter die ze lang geleden voor adoptie had opgegeven en aan wie ze zich pas op een zucht van de dood kenbaar heeft gemaakt. Onnodig te zeggen dat haar overige drie kinderen daarmee niet opgezet zijn.

Zoon Frederik (Carsten Bjørnlund, bekend van The Killing) geeft geen zier om moeders kunst en wil het landgoed in zijn oude staat herstellen, dochter Gro (Trine Dyrholm) wil het domein omtoveren tot een museum gewijd aan die kunst en Emil (Mikkel Følsgaard) wil de boel zo snel mogelijk verkopen om de schulden van een zoveelste zakelijke flater te kunnen aflossen. De sfeer is dus meteen gespannen, maar The Legacy is allesbehalve deprimerend. Trond Espen Heim (Varg Veum in de gelijknamige detectiveserie) zorgt voor lichte toetsen als Veronika’s galeriehouder, net als Jesper Christensen, die de ijzige Mr. White speelde in de Bondfilms Casino Royale en Quantum of Solace, maar hier ontwapenend en hilarisch is als de bejaarde geluidskunstenaar Thomas Konrad. En de geestelijke erfenis waar het toch om draait, heeft ook minder ernstige momenten: wanneer de kerstboom te groot blijkt, maken de kinderen Grønnegaard toch gewoon een gat in het plafond in plaats van de boom te toppen.

The Legacy toont wat we allemaal in meerdere of mindere mate hebben: een getroebleerde familiegeschiedenis. Sterven is ons lot en met onze erfenis komen ook oude familiale spanningen weer boven. Dat heeft veel Denen alvast aan het denken gezet. Van de 1,7 miljoen die gemiddeld keken – goed voor een gemiddeld marktaandeel van 61 procent, hoger dan The Killing en Borgen – gingen velen bij een notaris of juridisch adviseur langs. Seizoen twee is voor volgend voorjaar gepland. (TVL)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content