Tv-tip: MeMotv: ‘Vlaanderen in vogelvlucht’ & ‘De straat’ @ Canvas (23.20u)

© gf

In de ‘Week van de Stad’ kiest Canvas zelf eens memorabele tv-momenten: De straat (1972) en Vlaanderen in vogelvlucht (1976), twee reportages van Jef Cornelis. We zien Koning Auto oprukken en het straatleven verdwijnen.

Voor één keer telt de stem van de kijker niet. Naar aanleiding van de ‘Week van de Stad’ vult Canvas zelf het programma MeMotv in, met twee tijdsdocumenten.

De gelauwerde reportage‘Vlaanderen in vogelvlucht’ is één lange opeenvolging van luchtopnames. Het zijn stuk voor stuk unieke historische beelden die het ‘Vlaanderen in 1976’ in vogelperspectief vastleggen. Het document toont onverbiddelijk hoe de mens het Vlaamse landschap heeft veranderd. De stelling wordt nog wat kracht bijgezet met provocerende vragen die de beelden vergezellen. ‘Wat is er aan de hand met dit landschap van ons? We hebben hele bergen opgehoopt, we hebben havens aangelegd, we hebben wegen getekend en uitgesmeerd. We hebben torens opgericht en we hebben luchthavens afgevlakt. Overal hebben we sporen getekend en stempels gedrukt, kerven gesneden en merken gebrand. Maar het blad dat we zelf geschreven hebben, kunnen we niet lezen. Wat hebben we eigenlijk gedaan met dit landschap van ons?’ Een tekst van schrijver Daniel Robberechts.

Voor hun puik werk werden producer Frans Puttemans en realisator Jef Cornelis beloond met een televisie-Oscar. Niet in 1976, toen de docu voor het eerst het kleine scherm haalde, maar pas in 1980, toen het wegens succes door de openbare omroep herhaaldelijk werd uitgezonden.

De reportage ‘De Straat’ (1972) neemt de kijker mee naar verschillende Belgische steden, waar ‘van de straat niet veel meer overgebleven is dan een verkeersweg – een bewegingsmachine, zoals Le Corbusier ze beschreef, uitgerust als een fabriek om een snelle verplaatsing mogelijk te maken’, zoals de offscreen-stem omschrijft.

Cornelis toont hoe het straatleven verdwijnt. Mensen worden teruggedrongen naar hun huizen en Koning Auto beheerst de straat. Het beeldmateriaal wordt afgewisseld met tijdloze shots van Italiaanse stadjes waar mensen nog leven in de natuurlijke gegroeide omgeving. Ook met de soundtrack werd zorgvuldig omgegaan, zodat de beelden nóg meer ‘spreken’.

Net als ‘Vlaanderen in vogelvlucht’ werd ‘De straat’ in de bloemetjes gezet. In 1973 ontving Cornelis de Grote Prijs La Prague Dorée tijdens het Televisie-festival van Praag. Voor de docu betekende het meteen het startschot van een triomftocht doorheen heel Europa. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content