Tv-tip: Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem @ NPO3 (23.05u)

Interstella 5555 © .

Bouw uw woonkamer om tot spacedisco, met de deskundige hulp van Daft Punk.

Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem is een tekenfilm in mangastijl, eigenlijk één langgerekte visual bij Discovery , het tweede album van dat electroduo.

Het verhaal van deze swingende animemusical draait om een intergalactische popband. Die sterren, met blauwe huidskleur en spacerockkostuums, worden gekidnapt en gehersenspoeld door een boosaardige muziekproducer. Getransformeerd tot emotieloze mensen met een normale huidskleur maken ze op aarde als de nieuwe popsensatie The Crescendolls de hitlijsten onveilig. Gelukkig is er op hun thuisplaneet nog Shep, hun grootste fan. Die springt in zijn ruimteschip – in de vorm van een Flying V-gitaar – om zijn helden uit de slavernij te redden.

Als peuters waren Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo, de keyboardtovenaars achter Daft Punk, aan de buis gekluisterd als Albator aka Captain Harlock uitgezonden werd, een sf-animeserie van Leiji Matsumoto. Jaren later vroegen ze hun jeugdheld om het verhaal dat ze bij Discovery verzonnen hadden te visualiseren. Matsumoto stond in voor productiedesign en storyboard. De regie liet hij aan Kazuhisa Takenouchi, regisseur van enkele Dragonball-episodes van de Dragon Ball -serie.

De Matsumoto-link verklaart het hoge retrogehalte van deze spaceopera in uitzinnige psychedelische kleuren: zoals de dance van Daft Punk aan de p-funk, disco en acid van de jaren zeventig en tachtig refereert, zo is het dialoogloze Interstella 5555 schatplichtig aan de Japanse tekenfilm van die tijd. Deze conceptfilm, een Yellow Submarine voor technofans, is geen hoogstaand toonbeeld van animatiekunst, maar de universums van Daft Punk en Matsumoto passen wonderwel bij elkaar. En u schuift de comfy chair aan de kant en doet wat men dient te doen op de tonen van One More Time , Digital Love , Aerodynamic en Harder, Better, Faster, Stronger.

Luc Joris

Zaterdag 1/11, 23.05 – NPO 3 . Kazuhisa Takenouchi, Japan-FR 2003