Tv-tip: How to Change the World @ Canvas (22u40)

17/04/16 om 14:00 - Bijgewerkt om 14:29

Bron: Knack Focus

'The revolution will not be organised', zo luidt de baseline van How to Change the World, een meermaals bekroonde documentaire over de beginjaren van Greenpeace.

Tv-tip: How to Change the World @ Canvas (22u40)

How to change the world © -

Die parafrasering van Gill Scott-Herons nummer The Revolution Will Not Be Televised is behoorlijk ironisch: spectaculaire acties die op veel media-aandacht kunnen rekenen zijn altijd het handelsmerk geweest van de milieuorganisatie.

Greenpeace houdt zelf trouwens minutieus een archief bij van zijn acties. Het beeldmateriaal voor deze docu is dan ook grotendeels geplukt van de meer dan 1500 filmbobijnen die in het hoofdkantoor in Amsterdam worden bewaard. In een van die historische reportages zie je hoe enkele milieuactivisten zich honderden mijlen uit de Californische kust met hun rubberbootje in de vuurlijn van de harpoen van een Russische walvisvaarder gooien. Het is 1975 en dit is een van de eerste felbesproken acties van Greenpeace.

Toch is dit snedig gemonteerde document niet een best of van de geschiedenis van deze organisatie, ontstaan in 1971, toen een groepje Canadese milieuactivisten, hippies en ecofreaks in een oude vissersboot de VS probeerden te verhinderen een nucleaire test uit te voeren in Amchitka, Alaska. Interviews met betrokkenen van het eerste uur, zoals Bob Hunter, Bill Darnell en Paul Spong, schetsen een indringend beeld van de beginperiode en de latere strijd tussen de oprichters over de te volgen strategie. Het verhaal van Greenpeace - ondertussen wereldwijd bekend, met een jaarlijks budget van om en bij de 300 miljoen euro, een vloot van drie schepen en kantoren in meer dan veertig landen - is ook dat van gebroken vriendschappen en felle discussies over het nut van schokkende mediabeelden (mind bombs, om de woorden van Hunter te gebruiken).

De enige smet op dit verhelderende portret over de groene ridders: ook al komen er pioniers aan het woord die vinden dat Greenpeace te mainstream is geworden, soms wordt er iets te veel op de eigen borst geklopt. Het maakt het parcours dat de organisatie heeft afgelegd er overigens niet minder indrukwekkend op. (LJ)

Onze partners