Tv-tip: Docu 'Het blijft in de familie' @ Canvas

08/01/14 om 15:44 - Bijgewerkt om 15:44

Bron: Knack Focus

Televisie over ondernemers, het is nog geen boeiende combinatie gebleken. Maar daar kan verandering in komen met de nieuwe Canvas-documentairereeks 'Het blijft in de familie'.

Tv-tip: Docu 'Het blijft in de familie' @ Canvas

Televisie over ondernemers, het is nog geen boeiende combinatie gebleken. Maar daar kan verandering in komen met de nieuwe Canvas-documentairereeks Het blijft in de familie, waarin zes afleveringen lang een familiebedrijf wordt geportretteerd.

'We beginnen met Axl Vervoordt', zegt Jan Antonissen, die de reeks samen met Wouter Heymans maakt. 'We mochten de gereputeerde interieurspecialist volgen tijdens een trip naar New York, waar hij voor een klant een penthouse in moest richten. En die klant was ene Robert De Niro... Die ontmoeting was zo mooi dat we er de reeks wil mee moesten laten beginnen.'

Waren familiebedrijven gemakkelijk te overtuigen om zich te laten filmen? Jan Antonissen: Neen, we hebben er heel veel aangesproken, maar slechts weinig families voelden zich geroepen om een camera toe te laten op hun werkvloer, en in hun leven. Vooral in het mythische ondernemerslandschap van West-Vlaanderen geldt nog het adagium 'pour vivre heureux, vivons cachés.' Voor elke 'ja' waren er tien, vijftien 'neens'. Uiteindelijk zijn we wel tevreden met het palet dat we hebben kunnen samenstellen.

Uit wie bestaat het palet naast Vervoordt? Antonissen: Er zitten bekende bedrijven bij als Schoenen Torfs en JBC van de familie Claes maar ook Soudal. Een wereldspeler die door Vic Swerts is uitgebouwd vanuit de Turnhoutse kruidenierszaak van zijn moeder. En dan is er nog Palm. De brouwerij wordt nu geleid door Jan Toye, neef van de stichtende familie Van Roy. Bij Palm leeft de vraag over de opvolging zeer sterk. Jan Toye's eerste zoon heeft zelfmoord gepleegd - iets waar hij heel openlijk over vertelt - en zijn andere zoon heeft een sabbatical genomen om zich toe te leggen op een opleiding als piloot.

Maken dergelijke levensgrote vragen familiebedrijven boeiend voor televisie? Antonissen: Toegegeven, ik heb mij aanvankelijk afgevraagd of het onderwerp wel sterk genoeg zou zijn. Maar hoe meer ik mij verdiepte, hoe meer ik geboeid raakte door die kruising van het bedrijfs- en het familieaspect. Wie wordt de opvolger: is dat een zaak van genen of competenties? Wie bepaalt wie waar komt te zitten? Wat doet de eerste generatie en hoe moeilijk of gemakkelijk heeft de tweede het? Hoe los je ruzies op? Behandel je een aangetrouwde zoon op dezelfde manier als de aangeboren?

En heb je daar eerlijke antwoorden op gekregen? Antonissen: Absoluut, zodra we het vertrouwen hadden, bleken de gefilmde families zeer open. JBC is bijvoorbeeld opgestart door Jean-Baptiste Claes, een oud-wielrenner die tegen een forse achterstand in het zakenleven heeft moeten knokken. De tweede generatie, An en Bart, vertellen zeer eerlijk over hoe moeilijk het soms handelen is binnen een familie. 'Je betaalt een prijs voor een succesvol familiebedrijf', zegt An Claes letterlijk. En Wouter Torfs van de schoenenketen zegt van zijn kant dat ruzie op een communiefeest ook zakelijke repercussies kan hebben.

Ik heb in ieder geval veel respect gekregen voor de eerste generaties die van hun bedrijf een succes hebben gemaakt. Dat zijn absoluut doorzetters: koppig, doortastend en ze lopen niet hoog op met regelgeving. In feite zijn zij krachten van de natuur die eigenhandig goud uit de grond hebben opgegraven. De tweede generaties is doorgaans anders: minder buikgevoel en meer cijferwerk. En ondertussen moet de oude generaties wat ze uit de grond hebben gestampt loslaten. (HVG)

Onze partners