Tv-tip: Cordon @ Vtm (21.40u)

10/03/14 om 12:55 - Bijgewerkt om 12:55

Bron: Knack Focus

'Cordon', de nieuwe VTM-reeks over een virusuitbraak in het Antwerpse Tropisch Instituut, gooit het leven van Veerle Baetens, Liesa Van der Aa en Geert Van Rampelberg aardig overhoop.

Tv-tip: Cordon @ Vtm (21.40u)

© VTM

Wat als een stad, dorp of thuis hermetisch wordt afgesloten van de buitenwereld en iedereen gevaar loopt om besmet te worden met een dodelijk virus? Scenarist en ervaren ambachtsman Carl Joos (The Broken Circle Breakdown, De Zaak Alzheimer, De Behandeling) en regisseur Tim Mielants maakten er een prestigieuze fictiereeks over, getiteld 'Cordon', met een indrukwekkende cast waaronder Tom Dewispelaere, Liesa Van der Aa, Wouter Hendrickx, Geert Van Rampelberg en Europa's beste actrice Veerle Baetens in de hoofdrollen.

Wanneer artsen in het NIIZA, het Nationaal Instituut voor Infectieziekten Antwerpen, een alarmerende virusziekte ontdekken bij een patiënt, neemt de overheid geen risico. De volledige stadswijk wordt voor 48 uur afgesloten om de verspreiding van het virus in te dijken. Het nieuws wordt oorspronkelijk onthaald met gelatenheid, humor of gezeur op de overheid. Maar de stemming slaat vlug om wanneer de quarantaine voor onbepaalde tijd wordt verlengd. Het leven van laborante Jana (Liesa Van der Aa), politieman Jokke (Wouter Hendrickx), de zwangere Ineke (Zoë Tielemans), juf Katja (Veerle Baetens) en de andere inwoners van de Antwerpse binnenstad ziet er plots heel anders uit. Tientallen mensen worden op zichzelf aangewezen. Het beste in hen komt naar boven, maar ook het slechtste.

Voor de duidelijkheid: de geïnfecteerden worden geen zombies, maar gaan - na stevige griepverschijnselen en enige extreme koorts - gewoon dood. Het opzet - het wel en wee van een minimaatschappij - mag dan doen denken aan The Mist of The Walking Dead, de horror van Cordon zit uitsluitend in het realisme.

'Cordon is niet bepaald een onder-de-kerktorenreeks', zegt Milants in Knack Focus. 'Het is uiteindelijk een confrontatie met onze oerinstincten. Dat beest in de mens, dat ofwel voor empathie kiest, ofwel voor survival of the fittest.' Met een herkenbare visuele look zoals helikoptershots, beelden van bewakingscamera's en haastig camerawerk, heeft de reeks naar Vlaamse televisienormen ook iets opvallend filmisch. (DB)

Onze partners