Tv-tip: Apocalypse Now**** @ NPO2 (23.25u)

© GF

Als Apocalypse Now nu legendarisch is, is dat evenveel te danken aan de onwaarschijnlijke productieperikelen als aan het grandioze resultaat en de dito acteerprestaties, die van Marlon Brando op kop.

‘Ik wil geen film maken zoals Max Ophüls of David Lean maar als Irwin Allen’, aldus regisseur Francis Ford Coppola. Allen stond destijds bekend als de ‘Master of Disaster’, vanwege zijn rampenfilms, zoals The Poseidon Adventure (1972) en The Towering Inferno (1974). En van disasters kreeg Coppola meer dan zijn deel toen hij op de Filipijnen zijn briljante Vietnamepos Apocalypse Now draaide. Harvey Keitel werd ontslagen en vervolgens vervangen door Martin Sheen, die dan weer een hartaanval kreeg. Een tyfoon vernielde de dure sets en president Marcos bleef maar toegezegde legerhelikopters terugroepen. Om nog maar te zwijgen van de wilde (drug)party’s, tijgers die rond de set slopen en de echte lijken waarvoor een enthousiaste rekwisiteur gezorgd had. U ziet het allemaal in de bijzondere making of Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse.

En er was het probleem-Brando. Apocalypse Now is gebaseerd op Joseph Conrads roman Heart of Darkness, waarin ene Marlow de Congostroom opvaart, op zoek naar de mysterieuze ivoorhandelaar Kurtz. Coppola transponeerde die symbolische tocht naar de duistere binnenlanden van de ziel naar Vietnam. Marlow werd kapitein Benjamin L. Willard (Martin Sheen), Kurtz werd de losgeslagen generaal Walter E. Kurtz wiens bevel door Willard ‘beëindigd moet worden’ – lees: hij moet hem vermoorden.

De mythe wil dat Brando te dik en onvoorbereid op de set verscheen. Zo zou hij Conrads roman niet gelezen hebben. Volgens Coppola gedroeg de acteur zich bovendien als een kind: voor de extra draaidag met de iconische ‘The horror! The horror!’-dialoog vroeg hij 70.000 dollar.

Uit Susan L. Mizruchi’s nieuwe biografie Brando’s Smile blijkt dat hij wel zijn huiswerk had gemaakt en er niet zo maar op los improviseerde. Brando had uitgebreid over de Vietnamoorlog en oosterse filosofie gelezen. Mizruchi, de eerste biografe die toegang had tot Brando’s persoonlijke archieven, vond in diens ruime bibliotheek verschillende edities van Conrads roman terug. Uit audiotapes en briefwisseling tussen Brando en Coppola blijkt trouwens dat de acteur wel degelijk een impact heeft gehad op het concept van deze klassieker. Volgens Mizruchi gebruikte Coppola Brando ook als schaamlap omdat hij zelf de kluts kwijt was. En als de film nu legendarisch is, is dat zeker te danken aan de onwaarschijnlijke productieperikelen als aan het grandioze resultaat en de dito acteerprestaties, die van Brando op kop.

Apocalypse Now: Zondag 30/8, 23.25 – NP02. Francis Ford Coppola, USA 1979

(LJ)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content