Helden, taarten of Steve Jobs? Dit is er deze week op uw tv

De helden van Arnout. © .

Volg de gids en u weet weer wat te kijken van zaterdag 26 augustus tot vrijdag 1 september.

DE HELDEN VAN ARNOUT (maandag 28/8, 20.40, Eén)

‘Iedereen heeft er weleens van gedroomd om onder die kerktoren vandaan te komen, niet?’ Arnout Hauben, die eerder al voor Man bijt hond naar Compostela en voor Ten oorlog langs de frontlijn van de twee wereldoorlogen stapte, in elk geval wel. Voor De helden van Arnout drukte hij de voetsporen van acht vergeten Belgen, van een middeleeuwse monnik die naar Mongolië trok tot een Brusselse baron die op ontdekkingstocht naar Peru toog. Dat doet hij naar goede gewoonte door gesprekken met passanten en aan de hand van dagboekfragmenten.

Arnout Hauben: Ik heb iets met dagboeken, ja (lacht). In Ten oorlog lazen we ook dagboeken en brieven van soldaten. Ik vind het interessant hoe gewone mensen als jij en ik de geschiedenis hebben beleefd, om vanuit hun standpunt het grotere verhaal te vertellen. Zo ben ik bij het maken van De helden van Arnout op heel verrassende dagboeken gestoten, waarvan sommige vergeten waren of uit privéarchieven komen.

Dat wordt zo stilaan je handelsmerk?

Hauben: (twijfelt) Misschien wel. Persoonlijke verhalen van mensen hebben mij altijd al geboeid. Die zijn meestal het eerlijkst, omdat de vertellers geen verborgen agenda hebben. De grote geschiedenisverhalen zijn ook erg interessant, maar vaak geschreven vanuit het perspectief van generaals, wetenschappers of intellectuelen. In een dagboek moet de kleine man in dat grote verhaal zien te overleven.

In de eerste aflevering zoek je de Russische winter op.

Hauben: Ik las het verhaal van Joseph Abbeel, een jonge brouwerszoon die uitgeloot werd om te vechten in het leger van Napoleon en de hele veldtocht naar Rusland meemaakte. Na Napoleons nederlaag moest Jozef zijn vel zien te redden en helemaal alleen thuis zien te raken. Destijds konden heel weinig soldaten schrijven. Dat hij dat wel kon, zorgt voor een uniek beeld van die tijd. Generaals schreven militaire bombastische boeken vol mannelijke bronstigheid, Joseph vertelt echt vanuit zijn bescheiden oogpunt.

Ditmaal werkte je niet samen met Jonas Van Thielen en Mikhael Cops, je Ten oorlog-kompanen. Je had slechts één reisgezel.

Hauben: Ik nam alleen Jasper Stoefs mee, een getalenteerde jonge cameraman. Geen klankman, gewoon wij met z’n tweeën. Ik werk het liefst in kleine teams om zo makkelijk mogelijk in contact te komen met de mensen die ons pad kruisen.

Wat weer heel wat persoonlijke verhalen opleverde, nog een handelsmerk.

Hauben: Toen ik naar Weg naar Compostela maakte, kwam ik om de twee dagen wel iemand tegen die zei dat hij een boek over zijn leven kon schrijven. Bezoek een rusthuis en alle oma’s en opa’s die je spreekt zullen hetzelfde zeggen. Het is dan maar een hele kleine stap om daar als televisiemaker iets mee te doen. Poepsimpel, eigenlijk.

BARGOENS (dinsdag 29/8, 20.35, Eén)

In Bargoens spreekt Eric Goens, die in het vorig tv-seizoen 1,1 miljoen Belgen boeide met Het huis, de taal van onbegrepen underdogs en dwarsliggers, bekende en vooral onbekende. Stijn en Sven hebben net twintig jaar bajes achter de rug. Schrijver Pieter Aspe kampt na de dood van zijn vrouw met een writer’s block, Peter Ketelslegers met ondraaglijke clusterhoofdpijn: Goens portretteert het allemaal. Ook Alain Hubert, de eerste Belg op de Noordpool, is lid van deze penoze. Hij werd beschuldigd van diefstal, vandalisme en belangenvermenging bij het beheer van de poolbasis Prinses Elisabeth, geïntimideerd door de ‘paracommandostijl’ van een onderzoekscommissie en raakte ondergesneeuwd door 35 rechtszaken.

DE KUST IS VEILIG (maandag 28/8, 21.35, Vier)

‘Van zodra er iemand in zee zwemt, ongeacht het weer, staan wij aan de waterlijn te kijken of er niets misloopt’, vertelde een strandredder uit Duinbergen onlangs nog in KnackWeekend.be. In de nieuwe reportagereeks De kust is veilig volgt Vier de vele hulpdiensten die over de veiligheid aan de Belgische kust waken. Naast dat van de redders op het strand krijgt u een inkijk in het werk van de scheepvaartpolitie, de zeereddingsdiensten, de lokale politie, de medische hulpverleners, de militaire luchtmachtbasis Koksijde en het maritiem reddings- en coördinatiecentrum.

LOS ABRAZOS ROTOS (zaterdag 26/8, 23.40, NPO 2)

Los abrazos rotos
Los abrazos rotos

In bijna alle films van Pedro Almodóvar zitten verwijzingen naar de cinema van Hitchcock, maar zelfs als hij een noirpastiche zoals deze draait, blijft hij toch vooral zijn eigen flamboyante zelf. Harry Caine (Lluís Homar), een blind geworden Madrileense scenarist-regisseur, wordt geplaagd door spoken uit het verleden, meer bepaald zijn liefde voor Lena (Penélope Cruz), getrouwd met een filmproducent en de hoofdrolspeelster in Harry’s laatste film, Chicas y maletas, een verloren meesterwerk. Almodóvar maakt er een intrigerende film-in-de-film van waarin de hevige kleuren het soapy melodrama versterken. Los abrazos rotos is een intelligente liefdesbrief aan de cinema (inclusief zelfreferenties), de artistieke schepping en de amour fou.

NAPOLEON DYNAMITE (woensdag 30/8, 23.45, NPO 3)

De zestienjarige Napoleon Dynamite (Jon Heder), een onhandige krullenbol met moonboots en een veel te grote bril, sleurt zich lusteloos door zijn familie- en schoolleven in het landelijke Preston, Idaho. Behalve als hij op Jamiroquai’s Canned Heat moet dansen. Deze debuutfilm van regisseur Jared Hess groeide binnen de kortste keren uit tot een cultfenomeen. Een schamele 400.000 dollar had hij gekost, binnen het jaar stond de box-officeteller al op meer dan 44 miljoen dollar. Vanwege de bizarre humor en de zorgvuldige tableaustijl zagen sommigen Hess als een adept van Wes Anderson of Todd Solondz. Hij heeft zich sindsdien vooral ontpopt als een apostel van doldwaze theologische farcen. Hess is een mormoon.

STEVE JOBS (nu in Netflix)

Steve Jobs
Steve Jobs

Dit ‘impressionistisch portret’ van wijlen de Apple-messias werd geschreven door Aaron Sorkin, de pen achter onder meer The West Wing, The Newsroom en The Social Network. Hij borstelt Steve Jobs als een megalomane egotripper, een perfectionistische controlefreak die zijn ex en niet-erkende dochter zomaar laat vallen. De film, geregisseerd door Danny Boyle (Trainspotting), is opgehangen aan de lancering van drie iconische producten: de Macintosh in 1984, de NeXT-computer in 1988 en de iMac tien jaar later. Een hagiografie is Steve Jobs bepaald niet. Een tikje oppervlakkig en eenzijdig wél. Vooral dat Michael Fassbender in Jobs rolkraag werd gestoken, maakt veel goed. Zo kan Sorkins Steve Jobs als geen ander plots zijn tanden laten zien en omschakelen van charismatisch genie naar psychopaat.

BAKE OFF VLAANDEREN (woensdag 30/8, 20.35, Vier)

Hij noemt zichzelf een kluns met de oven, maar dat weerhoudt Wim Opbrouck er niet van om gastheer te spelen in Viers bakwedstrijd Bake Off Vlaanderen. ‘Ik hou van het vakmanschap en meesterschap van goeie bakkers en patissiers’, aldus Opbrouck. In de Vlaamse versie van succesprogramma TheGreat British Bake Off bestrijden tien amateurbakkers elkaar acht weken lang door hun beste meringues, taarten en éclairs op tafel te toveren. Ze worden daarbij nauwlettend in het oog gehouden door gevierd patissier en hofleverancier Herman Van Dender en de door Jamie Oliver bejubelde foodblogster Regula Ysewijn. Zij bepalen welke misbaksels naar huis moeten en wie zich als kers op de taart de beste bakker of bakster van Vlaanderen mag noemen.

THE WRECKING CREW (donderdag 31/8, 22.45, NPO2)

The Wrecking Crew
The Wrecking Crew

U hebt misschien nog nooit gehoord van The Wrecking Crew, maar u hebt hen ongetwijfeld al vaak gehoord. Op California Dreamin’ van The Mamas & the Papas bijvoorbeeld, op Nancy Sinatra’s These Boots Are Made for Walkin’, of op Good Vibrations van The Beach Boys, om slechts enkele van de vele hits te noemen die ze anoniem inspeelden. ‘The Wrecking Crew’ (omdat ze uitermate coole gasten waren, bereid om tot diep in de nacht door te werken) was een los-vast clubje van een twintigtal studiomuzikanten dat mee vorm gaf aan producer Phil Spectors wall of sound en uitgroeide tot de meest gevraagde studiomuzikanten van Los Angeles in de jaren 60 en begin jaren 70. Met deze documentaire brengt Denny Tedesco, wiens vader deel uitmaakte van The Wrecking Crew, een ode aan deze destijds onbelichte hitmachine, maar ook aan de muziek zelf en aan de tijdgeest.

AMATEURS IN SPACE (woensdag 30/8, 22.45, NPO 2)

Iedereen kent duikbootbouwer Peter Madsen sinds kort als de man die ervan verdacht wordt betrokken te zijn bij de verdwijning/dood van journaliste Kim Wall. Deze documentaire van vorig jaar, gedraaid in tempore non suspecto, toont de Deense uitvinder als raketbouwer. Samen met zijn compagnon Peter Madsen, een voormalige NASA-specialist, heeft hij Copenhagen Suborbitals opgericht, een non-profitorganisatie die vijftig experts, raketamateurs en vrijwilliger verenigt. De twee willen er allebei helemaal voor gaan, maar hun karakters zorgen ook voor de nodige frictie.

MUSTANG (vrijdag 1/9, 22.05, Canvas)

Helden, taarten of Steve Jobs? Dit is er deze week op uw tv
© .

De vrijheid van de prairiepaarden uit de titel hebben de vijf weeszusjes in Mustang bepaald niet, maar ze zijn even ontembaar.

Lale, Nur, Selma, Ece en Sonay – de jongste is 13, de oudste 21 – wonen in een dorpje in het noorden van Turkije. Hun oom en oma hebben hen huisarrest gegeven. Ze mogen niet meer naar school, hippe kleding, baskets of make-up kunnen niet meer. Voortaan moeten ze leren koken, schoonmaken en naaien, zodat ze netjes uitgehuwelijkt kunnen worden. Veel hebben ze nochtans niet mispeuterd: een onschuldige stoeipartij in zee met enkele jongens uit de buurt was voldoende om de toorn van hun conservatieve familie te wekken.

Maar daar leggen de vijf zich niet zomaar bij neer. Zo glipt Lale met haar zussen uit het huis om naar een voetbalmatch, van Trabzonspor, te kunnen gaan kijken. Hun tante ziet hen toevallig op tv, net voor hun oom en de mannen van het dorp beginnen te kijken, en ze zet dan maar het huis, en daarna het hele dorp zonder stroom. Des te meer reden voor oma om werk te maken van de huwelijksplannen, maar ook dat loopt niet altijd zoals de familie het zou willen.

Mustang is het debuut van Deniz Gamze Ergüven, een van de weinige (hooguit een twintigtal) Turkse filmmaakster. Haar film is een beetje een Anatolisch zusje van Sofia Coppola’s The Virgin Suicides, maar Ergüven legt minder morbide accenten. Van het verzet van de meisjes, die per se over hun leven, lichaam en toekomst willen beslissen maakt ze een prachtig maar ook bitter emancipatiesprookje, met veel zin voor poëzie, zowel op de soundtrack – de vioolmuziek is van Warren Ellis, Nick Caves partner in crime – als in beeld – soms is de sensuele erotiek van David Hamiltons Bilitis niet veraf.

Volgens mensenrechtengroeperingen is het geweld tegen vrouwen er dramatisch toegenomen sinds Erdogan aan de macht kwam, maar de Turkse media waren niet echt happy met Ergüvens urgente boodschap over het moderne Turkije. Een Turkse inzending voor de Oscars zat er ook niet in, maar de film, die in Cannes in première was gegaan, werd opgepikt als Franse inzending – diplomatendochter Ergüven heeft de dubbele Turks-Franse nationaliteit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content