Recensie: Vermist – Seizoen 2

© SBS

Vermist heeft eindelijk zijn tweede seizoen afgetrapt, en in de eerste aflevering leken de makers alvast geleerd te hebben uit de fouten van de vorige reeks.

Elke maandag, VT4 **

Net voor Vermist – na lang uitstel – aan zijn tweede seizoen mocht beginnen op VT4, kwam het nieuws dat de misdaadreeks verkocht was aan een Duitse betaalzender. Daardoor stijgt het aantal landen waar de serie op tv te zien is tot 41 en komt Vermist op gelijke hoogte met Matroesjka’s qua afzet in het buitenland.

Nochtans was het eerste seizoen van Vermist geen echte hoogvlieger. Je kon niet ontkennen dat de reeks op visueel vlak ver boven Witse en co uitstak, maar de verhalen bleven vaak achter: in plaats van spannende whodunits te bedenken, gaven de schrijvers de hoofdpersonages liever een resem voorspelbare privéproblemen, waardoor Vermist de spanning ontbeerde die Code 37 bijvoorbeeld wel had.

Toch waren we benieuwd naar het nieuwe seizoen, enerzijds omdat de makers de afgelopen weken in interviews zelf toegaven dat de scenario’s vorige keer niet altijd even sterk waren en tegelijk met heel veel enthousiasme de tweede reeks aanprezen. De eerste aflevering heeft ons alvast niet teleurgesteld, ook al draaide ze voor een groot stuk rond het privéprobleem dat ons de vorige keer het meest gestoord heeft: de lastige relatie van Walter Sibelius (Koen De Bouw), hoofd van de Cel Vermiste Personen, met zijn dochter en zijn ex-vrouw.

Als cliffhanger werd het meisje op het einde van de eerste reeks ontvoerd en deze nieuwe aflevering draaide rond de speurtocht van de Cel naar de dader en het slachtoffer. Het tempo in de aflevering lag hoog, er werd zonder uitzondering goed geacteerd en het verhaal was bij momenten zelfs spannend. Vermist is natuurlijk nog altijd op geen enkel vlak vernieuwend – elk montagetrucje, elke camerabeweging, elke plotwending is al eerder gedaan in Amerikaanse series als CSI of Without A Trace – maar samen met Code 37 en het onderschatte Zone Stad blaast de reeks op zijn minst wel het stof van de Vlaamse misdaadfictie op tv.

Stefaan Werbrouck

Wat vond u van Vermist? Laat het weten!