Recensie: Trinny & Susannah - Missie Vlaanderen

25/03/10 om 11:47 - Bijgewerkt om 11:47

Bron: Knack Focus

De twee Britse modegoeroes streken neer in Leuven voor de eerste aflevering van het nieuwe Vitaya-programma. Alleen spijtig dat het een blitzbezoek was.

Trinny & Susannah: Missie Vlaanderen, Elke woensdag, Vitaya **

We zijn daar eerlijk in: we zijn fan van Trinny & Susannah, de Britse modegoeroes die hun volk de juiste outfit leerden kiezen. Het zijn twee vrouwen met pit en lef, rad van tong en los van handjes, die op een moment dat plastische chirurgie hip was op tv de boodschap brachten dat iedereen mooi kan zijn zonder knip- en plakwerk.

We hebben ons dus ook geamuseerd met Missie Vlaanderen, de nieuwe reeks op Vitaya waarin het duo neerstrijkt in een Vlaamse stad en mensen van de straat plukt om een makeover te geven. In de eerste aflevering landden Trinny & Susannah in Leuven, alwaar ze de alomtegenwoordigheid van zwarte kleding aankloegen en natuurlijk af en toe een vrouw bij de borsten grepen.

De ongecompliceerde aanpak leidde tot een hoop leuke momenten: het hoogtepunt was toen Trinny een jongedame beloofde: 'We're going to get you laid', en de moeder van het meisje, die de finesses van het Engels blijkbaar niet beheerste, enthousiast begon te kirren. En zoals altijd zorgden de twee op het einde ook voor enkele ontroerende scènes, met vrouwen (en een enkele man) die zich voor het eerst sinds lang weer goed in hun vel voelden.

Alleen spijtig dat Missie Vlaanderen een beetje de speeddating-versie was van datgene waar Trinny & Susannah zo goed in zijn. Vroeger, in de eerste reeksen namen de twee één of twee vrouwen onder handen, die ze dan een paar dagen volgden en tips gaven. Hier werden er twintig mensen samengedreven die op één namiddag een nieuwe outfit kregen, zodat alles heel oppervlakkig bleef. Dat zag je eerlijk gezegd ook aan het resultaat: veel van de nieuwe kleren die de vrouwen kregen leken veeleer bedoeld voor speciale gelegenheden, terwijl de tips die ze in hun dagelijkse leven zouden kunnen gebruiken wat achterwege bleven.

Maar dat is een trend die bij Trinny & Susannah al langer bezig is. In den beginne konden de tv-programma's op zich staan, en waren de boeken veeleer bedoeld voor mensen die alle tips nog eens rustig wilden nalezen. Gaandeweg zijn de shows echter veranderd in een soort etalages waar het duo vlug laat zien wat er allemaal mogelijk is, en eigenlijk vooral de afgeleide producten gepromoot worden.

Stefaan Werbrouck

Wat vond u van Trinny & Susannah: Missie Vlaanderen? Laat het weten!

Lees meer over:

Onze partners