Recensie: The Pacific

Net als zijn voorganger Band of Brothers lijkt The Pacific een uitstekende maar erg klassieke oorlogsserie te worden.

Elke maandag, 22.30 – Prime Series (herhaling op dinsdag om 21.00 op Prime Star) **

Band of Brothers mag dan tien jaar oud zijn, het oorlogsepos van Steven Spielberg en Tom Hanks over de belevenissen van de Easy Company in de laatste maanden van WO2 blijft tot de verbeelding spreken. Dat leiden we althans af uit het succes op Canvas, waar de tiendelige reeks momenteel uitgezonden wordt en wekelijks zowat een kwart miljoen kijkers trekt. Ondertussen hebben Spielberg en Hanks een opvolger gemaakt, The Pacific, die enkele weken geleden zijn première beleefde in de VS en nu ook bij ons van start is gegaan op betaalzender Prime. In de hoop dat we niet tot 2020 zullen moeten wachten vooraleer Canvas die reeks uitzendt, willen we alvast ook de niet-abonnees van Prime onze eerste indrukken meegeven.

Qua opzet is The Pacific vergelijkbaar met Band of Brothers: we volgen opnieuw enkele soldaten van het Amerikaanse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog, alleen spelen de gevechten zich af in de Stille Oceaan en zijn het ditmaal de Japanners die aan de andere kant van de loopgraven zitten. Spielberg en Hanks hadden wel meer geld ter beschikking dan bij Band of Brothers – dat in 2000 toch ook al de duurste minireeks ooit was – en dat is eraan te zien: de sequentie waarin de Amerikanen landden op het eiland Guadalcanal was bijvoorbeeld bepaald indrukwekkend.

Maar ook zonder echt uit te pakken, kon The Pacific beroeren, onder meer met een schokkende scène waarin een Japanner die na een grootscheepse aanval als enige overlevende is overgebleven door de Amerikanen als schietschijf wordt gebruikt. Aan de andere kant hadden de schrijvers voor deze eerste aflevering toch iets te gretig in de zak ‘clichés in oorlogsseries’ gegraaid, met onder meer een donderspeech over de heldhaftigheid van de soldaten, een verhaallijn over de ontluikende liefde tussen een jongeman die opgeroepen wordt en een meisje op het thuisfront en een langdradige scène waarin brieven van familie voorgelezen werden. Daardoor was de start van The Pacific minder overtuigend dan we hadden gehoopt.

Wat vond u van The Pacific? Laat het weten!