Recensie: Sherlock

De nieuwe Britse misdaadreeks Sherlock levert vuurwerk op. Met dank aan Gregory House.

Elke zaterdag, Canvas ****

Wie nog niet door heeft dat Gregory House, het hoofdpersonage uit de populaire ziekenhuisreeks House M.D., gemodelleerd is op Sherlock Holmes, die moet dringend naar Sherlock beginnen kijken. De makers van deze driedelige Britse misdaadreeks, waarin de legendarische detective in het Londen van vandaag woont en werkt, lijken voor hun hoofdpersonage namelijk op hun beurt goed naar House M.D. te hebben gekeken.

Gregory House nam van Sherlock Holmes het geniale deductievermogen en de fascinatie van zogezegd onoplosbare raadsels over, en deze moderne Sherlock heeft in ruil de gave voor oneliners en de scherpe tong van zijn Amerikaanse erfgenaam gekregen. En net zoals Wilson, de sidekick van House, is dokter Watson hier een man die zowel bewondering als ergernis voelt voor zijn ‘vriend’, en die ook vruchteloos probeert om hem wat empathie bij te brengen. Holmes die op een crime scene jubelt omdat er een seriemoordenaar aan het werk is, waarna Watson hem erop wijst dat er een lijk tussen hen in ligt en de detective droog reageert met ‘Een juiste analyse, maar ik had gehoopt dat je wat dieper zou gaan’, dat is een scène die zo in House had kunnen zitten.

Nu kun je de makers van Sherlock natuurlijk niet verwijten dat ze naar House hebben gekeken – zij zijn tenslotte begonnen – temeer daar hun aanpak in de eerste aflevering echt vuurwerk opleverde. De dialogen waren heerlijk, de plot zat erg goed in elkaar, er waren een hoop grappige momenten (het samenspel tussen dokter Watson – gespeeld door Tim uit The Office – en de assistente van Sherlocks broer!) en de schrijvers slaagden er perfect in om de klassieke elementen uit de verhalen rond Sherlock Holmes (zijn drugsverslaving, de rivaliteit met Moriarty) op een geloofwaardige manier naar onze tijd over te brengen.

Ironisch eigenlijk dat een detective die al 100 jaar oud is, veel modernere televisie oplevert dan al die hedendaagse Britse inspecteurs die sinds jaar en dag op Canvas op zaterdagavond te zien zijn.

Wat vond u van Sherlock? Laat het weten!