Recensie ‘Scheire en de Schepping II’: Gezonde gekte

Van alle programma’s die Woestijnvis/VIER de afgelopen maanden op de kijker heeft losgelaten, bevat het tweede seizoen van Scheire & de Schepping de meeste inspiratie, humor en gezonde gekte.

Scheire & de Schepping II

Elke donderdag, VIER ****

In het dagboek dat hij deze week bijhoudt in het Radio1-programma Nieuwe Feiten vertelde Lieven Scheire een uurtje voor de start van het tweede seizoen van Scheire & de Schepping een verhaal over speerwerpers in de jaren 80. Omdat die atleten tijdens de Olympische Spelen van 1984 zo hard hadden gegooid dat hun speren gevaarlijk dicht in de buurt van het publiek waren geland, besliste het IOC na afloop om het zwaartepunt van die speren wat te verleggen.

Het gevolg: in de jaren daarna moesten de speerwerpers er zich bij neerleggen dat ze plotseling gemiddeld twintig meter minder ver gooiden dan voorheen, ook al trainden ze even hard.

Het was de perfecte anekdote om het tweede seizoen van Scheire & de Schepping in te leiden. Enerzijds omdat Scheire ermee verwees naar hoe de tv-makers van Woestijnvis er vandaag moeten aan wennen dat hun programma’s een pak minder kijkers halen dan vroeger, ook al zijn ze kwalitatief even goed. Maar anderzijds ook omdat het een verhaal was dat perfect had gepast in Scheire & de Schepping zelf, en je toch vooral inschakelt voor dit programma om dat soort bizarre, onverwachte weetjes te ontdekken.

En de start van Scheire & de Schepping II bevatte in ieder geval weer genoeg rariteiten om de honger te stillen. Van de Amerikaanse dierenopzetter Chuck Testa, wiens reclamefilmpje een internethit was geworden, over het Zambiaanse ruimteprogramma in de jaren 60 tot de zogenaamde ‘olifantentandpasta’, de aflevering zat vol verhalen waarvan je je afvroeg waar de makers ze vandaan hadden gehaald en waarom je er nog niet eerder van had gehoord.

Het tempo zat bovendien zeer strak, het samenspel tussen Scheire en het panel (in de eerste aflevering Henk Rijckaert, Karen Damen, Wouter Deprez en Bart Cannaerts) zorgde voor erg grappige momenten en de finale – waarin de panelleden zichzelf moesten ‘besmetten’ met pluchen versies van allerlei bacteriën en virussen – was de perfecte, lichtvoetige afsluiter.

Kortom: van alle programma’s die Woestijnvis/VIER de afgelopen maanden op de kijker heeft losgelaten, bevat Scheire & de Schepping de meeste inspiratie, humor en gezonde gekte, en we hopen dan ook van harte dat de speer die Lieven Scheire nu uitgeworpen heeft zo dicht mogelijk landt bij die van een jaar geleden.