Recensie: Dubbelleven

© VRT / Bart Musschoot

De eerste aflevering van Dubbelleven liet ons achter met een al even dubbel gevoel.

Elke donderdag, één **

Dat het dubbele leven van architect Mark (Lucas Van den Eynde) pas na zijn dood ontdekt wordt, lijkt ons nogal vreemd: er twee vrouwen op na houden die op een steenworp van elkaar wonen en die er niets van merken dat je van op de computer van de ene zit te mailen naar de andere, il faut le faire. Maar goed, we schuiven net zoals Marks vrouwen onze kritische geest graag aan de kant als we daar een goede tv-serie voor terug krijgen.

Na de eerste aflevering van Dubbelleven zijn we er evenwel nog niet uit of dit echt een goede reeks is. Het uitgangspunt is intrigerend, er wordt over het algemeen uitstekend in geacteerd en de personages komen natuurlijk over, en dat is al heel veel in een Vlaamse serie. Aan de andere kant gebeurde er na de seksscène in het begin – waarvoor Andrea Croonenberghs de kijkers zelfs even waarschuwde – en de Mad Men-achtige generiek heel lang niets. Pas toen Mark er na een halfuur het bijltje bij neerlegde, kwam er enig schot in de zaak.

Nu is zo’n trage opbouw niet erg, maar dan moet je wel meer krijgen dan een verzameling redelijk banale introductiescènes die weliswaar niet slecht waren maar toch ook op geen enkel moment echt sprankelden. Wij misten zoiets als de zalving in de eerste aflevering van Van Vlees en Bloed, zo’n moment dat van je scherm spat en je plots doet beseffen dat je iets te zien krijgt dat zich boven de middelmaat bevindt. Dat had Dubbelleven toch niet, integendeel: de scènes met de drie hoofdrolspelers waren erg degelijk maar er zaten toch ook momenten in de aflevering (het promotiegesprekje tussen Nina en haar baas of de pestscène in de klas bijvoorbeeld) waar het niveau stevig naar beneden ging.

Voorlopig ziet Dubbelleven er weliswaar stukken beter uit dan Los Zand of Goesting, maar het kan nog alle kanten uitgaan.

Stefaan Werbrouck

Wat vond u van Dubbelleven? Laat het weten!