Recensie: De Slimste Mens ter Wereld – De vertrouwde kwaliteit

Na de eerste aflevering lijkt het duidelijk: De Slimste Mens zal ook Het Populairste VIER-programma worden.

De Slimste Mens ter Wereld

Maandag tot donderdag, VIER ***

Quote: ‘Dat is waarom we zo’n natte zomer hebben gehad.’ Philippe Geubels, als Erik Van Looy zegt dat 50 Shades of Grey de erotische bestseller van de afgelopen maanden was.

Vorige week bleek uit een – weliswaar allesbehalve representatieve – internetsteekproef dat De Slimste Mens ter Wereld met voorsprong het VIER-programma bij uitstek is dat de kijkers van één naar de nieuwe zender zal lokken. Wat toch in de eerste plaats bewijst dat voor veel Vlamingen vernieuwing op televisie nu ook weer niet al te ingrijpend hoeft te zijn – gewoon zappen kan soms al volstaan. De makers van De Slimste Mens geven het publiek alvast wat het wil, want in het spelletje ‘zoek de zeven verschillen’ zijn wij niet verder geraakt dan ‘een bril’, ‘het lettertype’ en ‘het logo in de linkerbovenhoek’. Voor de rest was alles zoals voorheen, van de toon van de vragen over de rubrieken tot de licht aangebrande grappen en het samenspel tussen Erik Van Looy en de tweekoppige jury. (Oké, nog een verschil met vroeger is natuurlijk dat het programma onderbroken wordt door reclameblokken – maar dat geldt voor alles op VIER.)

Als de eerste aflevering van De Slimste Mens ter Wereld iets bewees, dan wel dat er na tien seizoenen nog altijd niet echt veel sleet op de formule zit. Of beter gezegd: het is duidelijk dat de makers nog altijd heel hard werken om de vragen en de vragenrondes fris van de lever te houden. Om even een korte vergelijking te maken: een quiz als Vroeger of Later vist ook uit de grote vijver van ‘de populaire cultuur’, maar daar zien we nog niet zo gauw aartsbisschop Leonard opduiken als vragensteller of een reeks foto’s waarin vrouwen in evakostuum hun favoriete sport beoefenen. Ja, natuurlijk zijn veel grappen pijnlijk getelefoneerd, en sommige tics had Van Looy van ons wel aan de Reyerslaan mogen laten, maar als pretentieloos tv-entertainment blijft De Slimste Mens moeilijk te kloppen. Na de finale, waarin echtgenoten Jelle De Beule en Sylvia Van Driessche het tegen elkaar op moesten nemen, wisten we het dan ook zeker: De Slimste Mens wordt Het Populairste VIER-programma.

Stefaan Werbrouck Wat vond u van De Slimste Mens ter Wereld? Laat het weten!