Recensie: Anneliezen

De ’talkshow’ van Hugo Matthysen heeft potentieel, maar in de eerste aflevering kwam dat er nog niet uit.

Elke vrijdag, Canvas *

Tot vijf minuten voor het einde van Anneliezen leek de eerste grote teleurstelling van het najaar een feit. De nieuwe gefingeerde talkshow van Hugo Matthysen, met ‘single moms’ Annelies en Annelies in de hoofdrollen, had tot dan namelijk weinig meer dan een zuinige glimlach opgeleverd.

De geest van Het Peulengaleis waarde natuurlijk door het programma, zoals in de absurde sketch waarin twee vrouwen een nieuw evangelie probeerden te schrijven en hun profeet eetbonnetjes uitdeelde aan zijn volgelingen, maar veel verder dan enkele goede ideeën kwamen Matthysen en co niet. Het beste voorbeeld was Depriland, een filmpje over het meest deprimerende pretpark van het land: op zich een geweldige vondst, maar de uitwerking ervan – met Tine Embrechts en Karlijn Sirlegem in de rollen van twee moedeloze planten – sprankelde niet.

Tot dus net voor het einde, toen de twee Anneliezen een man in onderbroek in hun studio ontvingen die kwam vertellen over wat hem dwarszat: Roland stond op het punt vader te worden en hij kon maar niet begrijpen dat zijn vriendin zijn moeder liever niet in de verlossingskamer had. Dat was simpelweg grappig, vooral toen een van de gastvrouwen Roland aan zijn verstand probeerde te brengen dat een bevalling ’toch een heel belangrijk moment is in het leven’ en hij antwoordde dat je inderdaad niet elke dag grootmoeder kunt worden.

Iemand met het palmares van Hugo Matthysen verdient natuurlijk krediet, zeker aangezien vooraf werd gewaarschuwd dat het een paar afleveringen zal duren vooraleer alles in Anneliezen op zijn plaats valt. Er zit ook zeker potentieel in het programma, maar van een uitzending die nog geen halfuur duurt, mag je toch verwachten dat er meer hoogtes dan laagtes in zitten, en dat was in deze eerste aflevering niet het geval.

Stefaan Werbrouck

Wat vond u van Anneliezen? Laat het weten!