Het gelukskoekje van Woestijnvis

© Belga

Televisie kost veel geld, en de televisie zoals Woestijnvis die maakt heel veel geld. Zullen de meer gewaagde programma’s het slachtoffer worden?

Een gelukskoekje. Dat kregen de genodigden (pers, adverteerders, zakenrelaties…) mee naar huis na afloop van de voorstelling van Vier en Vijf, zoals de zenders van Woestijnvis vanaf september zullen heten. Nochtans is er bij de samenstelling van de programmaschema’s van die twee omroepen weinig aan het geluk overgelaten.

De overname van VT4 en VijfTV mag voor Woestijnvis dan wel een gigantisch sprong in het duister zijn geweest, de programma’s voor 2012-2013 voelen erg vertrouwd aan, met een mix van ‘merken’ die hun waarde al hebben bewezen op de VRT (De Slimste Mens, De Pappenheimers, Scheire en de Schepping…) en nieuwe titels van mensen met naam en faam (De Actuashow, het nieuwe magazine van de makers van Man Bijt Hond, de fictiereeks Met Man en Macht…).

De boodschap voor de adverteerders in de zaal was dan ook duidelijk: eindelijk kunnen jullie je gang gaan met programma’s die in het verleden wel populair waren maar reclameloos moesten blijven. Of zoals SBS-baas Thierry Tacheny vroeg: ‘Wie zal als eerste adverteren naast De Slimste Mens?’

De belangrijkste vernieuwing op VIER zit dan ook niet toevallig tussen de programma’s: de reclameblokken worden immers opgevat als een soort show, waarvoor Mark Uytterhoeven een eigen redactie ter beschikking krijgt om tussenfilmpjes te bedenken. Het resultaat doet afwisselend denken aan Alles kan Beter, In de Gloria, Het Huis van Wantrouwen en Man Bijt Hond, en zal dus er wellicht voor zorgen dat de reclame beter bekeken wordt.

Investeren in reclame, zou de oplossing voor het probleem van het doorspoelen zo eenvoudig zijn? Misschien wel, al roept het tegelijk een andere vraag op: wie zal dat (blijven) betalen? Er mogen in het programmaschema dan wel enkele zwakke punten zitten (Komen Eten is ondanks de vernieuwing nog altijd een vreemde eend in de bijt, en VIJF verschilt wel heel weinig vanVijfTV), dat VIER een pak meer kijkers én adverteerders aan zal trekken is een ‘safe bet’.

Alleen kost televisie veel geld, en de televisie zoals Woestijnvis die maakt heel veel geld. Zelfs al slaagt VIER eraan een pak meer marktaandeel te verwerven, zal dat voldoende zijn om een schema met zoveel dure Vlaamse producties te blijven dragen? En zullen de meer gewaagde programma’s die Woestijnvis ook altijd al gemaakt heeft en die niet automatisch een miljoen kijkers haalden – dingen zoals de docureeks rond Patrick Haemers die in het najaar op VIER komt – dan niet de eerste slachtoffers worden?

Let op de kleintjes, het zou een spreuk uit een gelukskoekje kunnen zijn.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content