Warehouse 13 Seizoen 2 – Supermarktserie

Het tweede seizoen van de sf-reeks ‘Warehouse 13’ is een nieuw pak van hetzelfde schap.

Reeks: ** Extra’s: ** (Universal)

Reeks.

Een nieuw seizoen, een hele hoop nieuwe artefacten in Warehouse 13, de lichtvoetige sf-serie over een groepje geheime agenten dat een opslagplaats voor mysterieuze objecten moet beheren. Voor wie niet vertrouwd is met de reeks nog eens kort het concept: in het eerste seizoen werden Pete en Myka, twee medewerkers van de Amerikaanse geheime dienst, overgeplaatst naar Warehouse 13, een afdeling in de woestijn van South Dakota. Daar moesten ze voortaan meehelpen bij het opsporen van zogenaamde ‘artifacts’, historische dingen met een of andere magische kracht die niet in de handen van de verkeerde personen mogen terechtkomen.

Originele of indrukwekkende televisie leverde dat niet op, maar als tussendoortje was Warehouse 13 zeker te pruimen. Het minste wat je van het tweede seizoen kunt zeggen, is dat het niet echt de bakens probeert te verzetten. De ‘cliffhanger’ waarin Artie, de ietwat excentrieke conciërge van de opslagplaats, in een explosie terechtkwam, wordt vlug afgehandeld en daarna is het weer ‘business as usual’. Er is een bizarre gebeurtenis – fotomodellen worden op een paar seconden tijd plotseling vijftig jaar ouder, enkele rugzaktoeristen veranderen in mummies… – en Pete en Myka worden op pad gestuurd om de oorzaak te achterhalen en al kibbelend het zaakje op te lossen.

Er zit wel weer een rode draad in deze twaalf afleveringen, waarin de oude Warehouse-agent H.G. Wells – die er niet bepaald uitziet als een sf-schrijver die al vijftig jaar dood is – een hoofdrol speelt. Maar eerlijk gezegd is dat weinig meer dan een achtergrondverhaal dat pas helemaal tegen het einde echt belangrijk wordt.

Een verbetering is dit tweede seizoen dus niet, maar er valt gelukkig nog altijd plezier aan te beleven, zolang je je niet te veel ergert aan het gebrek aan originaliteit. Eigenlijk is Warehouse 13 het best te vergelijken met een wit product uit de supermarkt: de serie pikt schaamteloos van de grote merken (The X-Files, Bones, Fringe…) zonder ooit moeite te doen om een eigen gezicht te krijgen en het ziet er allemaal wat goedkoper uit (de special effects zijn bij momenten nogal amateuristisch). De kwaliteit valt meestal echter goed mee en het is geen schande om het in je kast te hebben staan.

Extra’s.

Gewiste scènes, audiocommentaren, videodagboeken, bloopers en een behind the scenes. En eigenlijk zou je de dertiende aflevering in deze box ook als een extra kunnen beschouwen: het verhaal van het tweede seizoen eindigt na twaalf afleveringen, maar zender SyFy zond in de VS enkele maanden na de finale nog een speciale kerstepisode uit, die je er hier bij krijgt. Al moeten we zeggen dat Secret Santa zoals zoveel Amerikaanse kerstspecials redelijk melig en voorspelbaar is.