Veep – Seizoen 2: Scherper en grappiger

Het tweede seizoen van de HBO-reeks Veep is een stuk snediger, scherper en grappiger dan het eerste, en dus beter.

Veep Seizoen 2 ****

Het derde seizoen is vanaf 13/4 te zien op Prime

Het eerste seizoen van de HBO-comedy Veep, over het wel en wee van de Amerikaanse vicepresidente Selina Meyer en haar staf, was lang niet slecht, maar er schortte één ding aan: het ging over de vicepresidente en niet over de president zelf. Eigenlijk bestond die eerste reeks vooral uit een opeenvolging van mislukte pogingen van Meyer om zich tegen de macht aan te schurken en haar invloed uit te breiden binnen Washington, en ook al waren haar wanhoop en frustratie vaak grappig, het werd een beetje eentonig. En het leverde ook weinig inkijk op in het spel van de macht in de Amerikaanse politiek.

Gelukkig hebben de makers dat pijnpunt blijkbaar zelf ook gezien, want bij de start van seizoen 2 krijgt Meyer eindelijk wel de invloed waar ze zo naar smacht. Bij de tussentijdse verkiezingen is de vicepresidente immers een van de weinige politici uit haar partij die populairder zijn geworden, en daardoor stijgt haar ster. Ze krijgt meer verantwoordelijkheid, zeker wat de buitenlandse politiek van de VS betreft, zodat ze vaker betrokken wordt bij belangrijke beslissingen – zoals een geheime actie in Oezbekistan. Het komische potentieel van Veep is in dit tweede seizoen dus een stuk groter. Meyer blijft immers ongeschikt voor haar job, alleen hebben de verkeerde beslissingen die ze nu neemt vaak verstrekkende – en hilarische – gevolgen.

Het concept van Veep – een personage probeert zich belangrijker voor te doen dan hij/zij is en mislukt keer op keer – is de afgelopen jaar al vaker gebruikt, en soms ook beter dan hier. Maar dit tweede seizoen is scherper en grappiger dan het eerste, en tussen deze tien afleveringen zitten er een paar – die waarin Meyer en haar staf op economische missie naar Helsinki gaan bijvoorbeeld – die echt wel de moeite waard zijn. Extra’s: deleted scenes, vier audiocommentaren.

Stefaan Werbrouck