V: Goedkope versie van Battlestar Galactica

De remake van de klassieke sciencefictionreeks ‘V’ slaagt er in het tweede seizoen niet in het niveau op te krikken, met als gevolg dat de reeks – en de wereld – ten onder gaat.

V – Seizoen 2

Reeks: ** ~ Extra’s: *

Reeks. Op het einde van het eerste seizoen van V, een remake van de beroemde sciencefictionreeks uit de jaren 80 over een buitenaards hagedissenras dat op aarde landt, zag het er beroerd uit voor de mensheid. De ‘aliens’ hadden onder leiding van de charismatische Anna zowat iedereen op de planeet doen geloven dat hun bedoelingen vredevol waren, en de pogingen van die enkelingen die de mooie praatjes niet geloofden om de snode plannen van de hagedissen te dwarsbomen, waren op niets uitgedraaid.

Toch doen de rebellen van de ‘Fifth Column’ dapper voort in de tien afleveringen van dit tweede seizoen. De menselijke opstandelingen, die grappig genoeg nauwelijks een voetbalteam zouden kunnen vullen, krijgen gelukkig meer en meer de hulp van enkele overlopen hagedissen die het niet eens zijn met het beleid van Anna. Die wordt bovendien geconfronteerd met een iemand uit haar eigen verleden die het op haar positie gemunt heeft.

Op zich heeft V veel thema’s gemeen met Battlestar Galactica, die andere recente remake van een oude sciencefictionserie: het verhaal draait rond een strijd waarin het voorbestaan van onze soort op het spel staat, er zit een duidelijke religieuze ondertoon in de reeks (veel mensen beschouwen de ‘aliens’ als goden omdat ze onder meer miraculeuze genezingen verrichten) en de vraag wat ons precies menselijk maakt, staat centraal.

De hagedissen die de mensen helpen in hun strijd doen dat immers omdat ze echte emoties zijn beginnen te voelen, en de opstand tegen Anna wordt gevoed door het inzicht dat vredevol samenleven met de mensheid misschien een betere oplossing is. Het grootste probleem is echter dat de reeks aanvoelt als een goedkope versie van Battlestar Galactica, zelfs al heeft V duidelijk een groter budget. De echte diepgang ontbreekt en veel meer dan een opeenvolging van plannen die gesmeed worden en daarna mislukken, krijg je in deze tien afleveringen niet.

Het hele tweede seizoen lang was het voortbestaan van V in de VS onzeker. Tegen het einde van de reeks hebben de schrijvers duidelijk een derde jaargang proberen te forceren met een finale waarin de oorlog tussen de hagedissen en de mensen plotseling een heel andere dimensie krijgt en het lot van onze wereld wel heel erg onzeker wordt. Tevergeefs, want toen het tweede seizoen afgelopen was, liet ABC weten dat er geen vervolg meer zou komen.

Extra’s. Enkele gewiste scènes.