The Good Wife: Sterke advocatenreeks

‘The Good Wife’ is een zeldzaamheid: een serie die publieksvriendelijkheid aan diepgang kan paren.

Reeks. Als de Emmy’s uitgereikt worden, staan de kleine Amerikaanse zenders – zoals HBO, Showtime en AMC – meestal op de eerste rij. Zeker in de categorie ‘Beste Dramaserie’ is er weinig te beginnen tegen Mad Men, Dexter, Breaking Bad en andere Boardwalk Empires.

Eind 2011 kon één serie die voor het grote publiek is gemaakt zich toch tussen die kanonnen wurmen: The Good Wife, de reeks over een vrouw die voor een dure advocatenfirma moet gaan werken wanneer haar man in de gevangenis belandt. Winnen was weliswaar te hoog gegrepen – die eer ging voor de vierde keer op rij naar Mad Men – maar de nominatie was al een duidelijke erkenning voor de reeks.

Die erkenning is meer dan verdiend, want The Good Wife is een van de weinige series van het moment die heel toegankelijk en publieksvriendelijk zijn, maar ook diepgang hebben.

De reeks werkt op drie verschillende niveaus: aan de oppervlakte is The Good Wife een gewone advocatenreeks waarin in elke aflevering een bepaalde zaak wordt opgelost, met hoofdpersonage Alicia Florrick in de rol van een 21e-eeuwse vrouwelijke Matlock. Als de serie zich daartoe zou beperken, was ze trouwens al meer dan het bekijken waard, want de ‘cases’ zitten uitstekend en vaak verrassend in elkaar.

The Good Wife is echter ook een sterk familiedrama over een bedrogen vrouw die haar gezin probeert samen te houden en in het reine moet komen met haar man. Daarbovenop krijg je nog een politieke laag over hoe Peter zijn carrière als openbaar aanklager weer op de rails probeert te krijgen nadat hij uit de gevangenis is ontslagen.

Alle verhalen klikken perfect in elkaar, de hoofdrolspelers zijn uitstekend (Julianna Margulies won trouwens vorig jaar de Emmy voor haar rol als Alicia) en veel personages van het tweede plan zouden zelf een serie kunnen dragen; vooral dan Eli, Peters cynische en geslepen campagnemanager.

Als u The Good Wife altijd links hebt laten liggen omdat de reeks op VijfTV te zien is, kunnen we u alleen maar aanraden uw vooroordelen opzij te zetten en haar een kans te geven. Case closed.

Extra’s: gewiste scènes, enkele korte documentaires en een blik achter de schermen.

Stefaan Werbrouck

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content