Recensie ‘Scandal – seizoen 1’: Schandaaltelevisie

De schrijfster van Grey’s Anatomy duikt onder in het politieke moeras van Washington, voor een nieuwe serie vol sappige schandalen en gladiatoren in maatpak.

Scandal – seizoen 1

(Walt Disney Home Entertainment). Scandal is vanaf 28/1 ook elke dinsdag te zien op VIJF.

Na negen jaar en evenveel seizoenen is Grey’s Anatomy van een ooit fris ziekenhuisdrama veranderd in een routineuze machine, een serie die weliswaar nog kan entertainen maar niet meer verrast. Logisch dus dat ook Shonda Rhimes, de tv-schrijfster die doorbrak met Grey’s Anatomy en eveneens aan het hoofd staat van de erg vergelijkbare spin-off Private Practice, na alle verhalen rond McDreamy en co. zin had in iets anders.

Enter: Scandal, een reeks die zich afspeelt in en rond Washington DC en waarin de dokters ingeruild worden voor politici. Centraal staat Olivia Pope, een crisismanager die politici en andere machthebbers die in nauwe schoentjes raken te hulp schiet, samen met haar team advocaten en privédetectives – mensen die zichzelf omschrijven als ‘gladiatoren in maatpak’. Een bordeelbazin met klanten in het Amerikaanse Congres, een Zuid-Amerikaanse dictator wiens gezin ontvoerd wordt, zelfs de president himself, die last krijgt met een van zijn liefjes: als ze in de penarie zitten, weten ze allemaal wie te bellen.

Dat Pope zo goed is in haar job komt door haar onwrikbare cool en haar meedogenloze aanpak, maar ook door haar vele contacten in het politieke wereldje van Washington. Haar tentakels reiken zelfs tot in de Oval Office, want zoals bij het begin van de serie wordt onthuld, heeft de vrouw ooit een affaire gehad met de president – een relatie die er mee voor gezorgd heeft dat ze als zelfstandig crisismanager is begonnen. De combinatie van seks, relaties en sappige verhalen die Grey’s Anatomy een paar seizoenen lang zo onweerstaanbaar maakte, is in Scandal dus opnieuw aanwezig, net als de neiging van Rhimes om in de scenariowendingen af en toe heel erg over the top te gaan.

Maar dit eerste seizoen – dat slechts zeven afleveringen telt – is eigenlijk niet zozeer een relatiedrama maar eerder een thriller die zich afspeelt in de cenakels van de macht, met schimmige figuren achter de schermen, ingewikkelde complotten en nachtelijke vergaderingen. Geloofwaardig is het na een paar afleveringen nauwelijks nog en de manier waarop de makers driftig heen en weer springen tussen de verschillende personages en locaties kan op de zenuwen werken, maar Scandal is wel flitsend en onderhoudend.

Extra’s: een making of en een korte documentaire over de acteurs, onder wie Kerry Washington, die als eerste zwarte vrouw in decennia de hoofdrol in een tv-serie mag vertolken.

Stefaan Werbrouck