Recensie ‘Girls – Seizoen 2’: Nog beter

Het tweede seizoen van HBO-comedy Girls is donkerder, vreemder en nog beter dan het eerste.

Girls – seizoen 2 *****

(Warner Home Video)

Er zit tegen het einde van het tweede seizoen van Girls een aflevering, On All Fours, die wellicht de meest schokkende scènes bevat die ik in lange tijd op televisie gezien heb; en dan tel ik de nu al beruchte huwelijksaflevering uit Game of Thrones gewoon mee.

Op seksueel vlak verlegt On All Fours de grenzen, met een scène die alvast in de VS erg veel stof deed opwaaien vanwege de verkrachtingsthematiek én de duidelijk in beeld lichamelijke vloeistoffen. Maar ook op psychologisch vlak gaat de reeks in die aflevering where no show has gone before, met Hannah die zo hard met zichzelf en haar obsessieve gedrag worstelt dat ze zichzelf begint te verminken – en het resultaat is niet om vrolijk van te worden.

On All Fours is dan wel de meest extreme aflevering van de tien, ze kan wel symbool staan voor de donkere richting die Girls in het tweede seizoen inslaat. Niet dat jaargang één met al die verhalen vol angst, onzekerheid en twijfel heel veel aanleiding tot billenkletsen gaf maar vergeleken met de dramatiek en tristesse in seizoen twee was het toch lichtvoetiger. Het begint weliswaar optimistisch, met verschillende personages die de stap naar volwassenheid lijken te zetten en hun zaken op orde hebben.

Gaandeweg komt er echter zand in het raderwerk en ontdekken Hannah, Marnie, Shoshanna en Jessa dat volwassene spelen stukken eenvoudiger is dan het echt zijn. Sleutelaflevering is de vijfde, One Man’s Trash, waarin Hannah een 24 uur durende affaire beleeft met een knappe dokter uit haar buurt en ziet hoe haar leven zou kunnen zijn, om dan te beseffen dat dat eigenlijk ook niet veel voorstelt.

One Man’s Trash vat ook veel van de kritiek samen die je op Girls zou kunnen geven: de reeks is niet vrij van navelstaarderij, de plot kan soms nogal dun zijn en omdat de personages vaak overkomen als verwende middenklassejongeren is het soms moeilijk om sympathie met hen te hebben. Tegelijk is er momenteel geen enkele andere serie die zo diep in de ziel van de personages durft te graven, en alle kleine kantjes en onhebbelijkheden laat zien. Een comedy kun je Girls niet meer noemen – dat is het eigenlijk nooit geweest – eerder een van de meest gedurfde dramaseries die HBO momenteel maakt.

Extra’s Audiocommentaren, een filmpje waarin de cast het script van de vijfde aflevering doorneemt en een waarin Lena Dunham praat met de mannelijke acteurs.