Girls – seizoen 1

De nieuwe HBO-comedy Girls weet perfect de onzekerheid die gepaard gaat met opgroeien en keuzes maken te vatten.

‘I’m scared, okay? I’m really scared all the time. I’m, like, very scared all the time.’
‘Join the fucking club.’

Hannah en haar vriend Adam zitten in de tiende en laatste aflevering van Girls te ruziën, over hoe zij hem al maanden probeert te pushen om hun relatie serieuzer te nemen maar net op het moment dat hij dat doet terugkrabbelt. De discussie die volgt, vat het volledige eerste seizoen van deze nieuwe, veelbesproken en bejubelde comedy van HBO perfect samen: de serie gaat over angst. De angst van de moderne westerse twintiger, meer bepaald, die een beschut leven heeft geleid en die op de drempel van devolwassenheid moet kiezen welke richting hij/zij uit zal gaan en doodsbang is om de verkeerde keuzes te maken.

De angsthaas die centraal staat in Girls is Hannah Horvath, een 26-jarige jongedame die een appartement betrekt in Brooklyn en een carrière ambieert als schrijfster. Omdat het met dat laatste niet echt wil lukken, ook al omdat Hannah niet begiftigd is met een ijzeren discipline, krijgt ze van haar ouders maandelijks een flink bedrag om in haar levensonderhoud te voorzien. Maar in de eerste aflevering vertellen haar vader en moeder haar dat het, twee jaar nadat ze de schooldeuren achter zich heeft dichtgeslagen, zoetjesaan tijd is om op haar eigen benen te staan. Zonder geld maar met de hulp van haar vriendinnen en haar meer dan bizarre vriend Adam probeert ze er het beste van te maken, en haar eigen weg te zoeken.

De quarterlife crisis die twintigers overvalt, is al vaker het onderwerp geweest van films of tv-series, van Dagen zonder lief van Felix Van Groeningen tot de Britse dramareeks This Life. Maar Girls weet zich meteen een eigen plaats binnen het genre te verwerven met zijn compromisloze eerlijkheid. Bedenkster en hoofdrolspeelster Lena Dunham baseerde zich voor de reeks grotendeels op haar eigen leven, en ze zet zichzelf genadeloos te kijk. Op fysiek vlak: de seksscènes tussen Hannah en Adam zijn wellicht de meest expliciete die u ooit gezien zult hebben in een mainstreamserie – en zorgen er mee voor dat Girls geen reeks is die u samen met uw ouders kunt bekijken. Maar ook op psychisch vlak, want Hannah is geen personage voor wie je vlug sympathie voelt, maar een twijfelende, egocentrische dame die zelfs door haar eigen vriendin buiten wordt gegooid omdat ze alleen met haar eigen problemen bezig is.

Doordat Dunham zo rauw en eerlijk blijft en geen enkele moeite doet om Hannah of de rest van de cast aardiger of liever voor te stellen dan nodig, is Girls een reeks waar je enige tijd voor nodig hebt om er aan te wennen. Maar ongeveer vanaf halverwege dit eerste seizoen kruipen de serie en haar personages onder je huid, en krijg je bewondering voor de erg openhartige manier waarop Dunham het bestaan als twintiger toont zoals het is, ontdaan van alle glamour maar toch met een zekere romantiek. Echt hilarisch grappig is Girls weliswaar niet, maar wel een erg scherp geobserveerde, mooie ode aan het decennium in je leven waarin je – al dan niet met een duwtje in de rug – belangrijke keuzes moet maken, en alle twijfels die daarmee gepaard gaan. Extra’s: audiocommentaar en making of.

Stefaan Werbrouck