Fringe: Sciencefiction op de rand

Hoe meer universums, hoe meer vreugd, zo bewijst het derde seizoen van de Amerikaanse sciencefictionserie ‘Fringe’.

Fringe – seizoen 3

Reeks: **** Extra’s: * (Warner Home Video, ook uit op Blu-ray)

Reeks. Bij de start van het derde seizoen van Fringe weten we dat er twee op elkaar lijkende universums bestaan en dat de geniale wetenschapper Walter de scheiding tussen beide werelden verbroken heeft toen hij na de dood van zijn zoon Peter naar de andere zijde ging om diens dubbelganger te ontvoeren. Sindsdien leven de twee universums op voet van oorlog. Een van de slachtoffers in die strijd is Olivia, Peters collega en grote liefde, die gevangen zit in de parallelle wereld terwijl haar alter ego undercover haar plaats innam in het team van Walter en Peter – de enige uit het verhaal die dus geen dubbelganger meer heeft. Euhm, bent u nog mee?

Fringe komt uit de koker van J.J. Abrams, waaruit eerder al Lost ontsnapte, en net zoals bij de eilandreeks zullen mensen die pas bij de start van het derde seizoen instappen nauwelijks nog iets van het verhaal begrijpen. Het grote verschil tussen de twee series is echter dat mensen die Lost van bij het begin volgden tegen reeks drie ook vaak moeite hadden om het overzicht te behouden, terwijl Fringe-fans van het eerste uur wel nog de bomen door de verschillende bossen zien. Het verhaal over de parallelle werelden die elkaar bestrijden lijkt onbegrijpelijk, maar eigenlijk zit het perfect in elkaar. Zolang je weet wat zich waar afspeelt, kun je gemakkelijk volgen. Een kleine tip: in het eerste deel van dit seizoen spelen de afleveringen met de pare nummers zich af in het ene universum, die met de onpare in het andere.

Tel daarbij nog de mysterieuze plots over muziekdozen die mensen in een coma brengen, injecties waarmee je iemand geheugen kunt vervangen en een psychopaat die zijn overleden vriendin tot leven wil wekken door de patiënten die haar organen hebben ontvangen op te sporen, en je krijgt de meest intelligente en meest verslavende sciencefictionreeks in tijden. Fringe is ooit begonnen als een mix tussen The X-Files en Lost, maar is ondertussen langzaamaan beide voorbeelden aan het overvleugelen: hoog tijd dus om aan boord van de trein te komen, al raden we u wel ten stelligste aan om bij de eerste wagon in te stappen.

Extra’s. Korte documentaire over het concept van de serie.

Stefaan Werbrouck