Fear Itself: Bloedbroeders

Het onofficiële vervolg op de ‘Masters of Horror’-reeks biedt opnieuw bloederig, maar onevenwichtig griezelplezier.

Fear Itself – The Complete First Season

Reeks: ** Extra’s: 0 (A-Film)

Reeks. Van Saw over Hostel tot Paranormal Activity: de Amerikaanse filmindustrie heeft de afgelopen jaren harder haar best gedaan om de wereld de stuipen op het lijf te jagen dan Osama bin Laden en George W. Bush samen. Zoals dat de laatste jaren zo vaak het geval was, werden enkele van de beste dingen uit het genre echter voor televisie gemaakt, meer bepaald in de reeks Masters of Horror. Voor die serie gaf de betaalzender Showtime (Dexter, Weeds, Californication) aan enkele griezelgrootheden als Dario Argento, Tobe Hooper, Joe Dante en Takashi Miike carte blanche om hun wildste fantasieën uit te leven, wat bij momenten uitstekende resultaten opleverde.

Na twee seizoenen en 26 tv-films werd Masters of Horror in 2007 zelf op het kapblok gelegd, maar zender NBC sprong in de bres en zette de reeks verder onder de naam Fear Itself – naar de beroemde uitspraak van president Roosevelt: ‘The only thing we have to fear is fear itself.’ Enkel John Landis en Stuart Gordon (Re-Animator) stapten mee over naar NBC, en zij kregen daar het gezelschap van onder meer Mary Harron (American Psycho), Darren Lynn Bousman (Saw II tot IV), Brad Anderson (Transsiberian) en een hoop mensen die vooral in de tv-wereld hun sporen hebben verdiend.

Het lijstje van medewerkers is net iets minder indrukwekkend dan dat van Masters of Horror en omdat de Amerikaanse censuurcommissie bij NBC meekijkt – iets waarvan een betaalzender als Showtime geen last heeft – moesten de regisseurs meer op hun tellen passen. Dat zijn wellicht de redenen waarom het eerste (en ook enige) seizoen van Fear Itself een trapje lager staat dan haar twee voorgangers. Globaal gezien dan, want naast enkele missers bevat de dertiendelige serie ook afleveringen die wel op niveau zijn, zoals Landis’ bijdrage In Sickness and in Health, waarin een jonge vrouw te horen krijgt dat haar verloofde een seriemoordenaar is, of Andersons Spooked, over een privédetective die een behekst huis moet onderzoeken.

Vernieuwend kun je Fear Itself niet noemen, want de thema’s zijn allemaal klassiekers uit het genre, van zombies over geesten uit het verleden tot kannibalistische moordenaars. Wie met plezier heeft zitten griezelen bij Masters of Horror, hoeft echter niet bang te zijn om ook deze box in huis te halen. Geen extra’s.

Stefaan Werbrouck