Elementary: Sherlock goes USA

Lang niet zo sterk als de Britse serie maar de Amerikaanse Sherlock-bewerking Elementary steekt toch boven het peloton uit.

New York, 2012. De Britse detective Sherlock Holmes is naar de VS gekomen, omdat zijn overvloedige drugsgebruik in zijn thuisland te veel problemen bij zijn werk veroorzaakte. De man is ondertussen afgekickt en hoopt in New York een tweede carrière als speurder op te starten, ook al omdat hij gelooft dat de interessantste misdaadzaken daar te vinden zijn. Via een contact bij de politie van New York krijgt hij een baantje als consulent, en via zijn rijke vader krijgt hij een oppas die hem op het rechte pad en weg van de drugs moet houden: Joan Watson, een mooie, knappe dokteres en gespecialiseerde coach van ex-verslaafden – gespeeld door Lucy Liu. Samen gaan ze de criminaliteit in New York te lijf.

Een Amerikaanse versie van de beroemde Sherlock-verhalen leek in tijden van de schitterende Britse serie Sherlock niet meteen een echte prioriteit. Elementary begint ook als een duidelijke poging om het succes van Sherlock – dat in de VS uitgezonden werd door BBC America en daar ook aansloeg – dunnetjes over te doen. En het is zonneklaar dat Elementary uit dezelfde tv-stal komt – de zender CBS – waar ook series als The Mentalist of Castle worden gemaakt, procedurals die draaien om een intrigerend mannelijk hoofdpersonage en diens gehakketak met zijn vrouwelijke compagnon.

Maar toch: na het eerste handvol matige afleveringen groeit Elementary uit tot een van de betere series van dat slag van de afgelopen jaren, met knappe misdaadverhalen en een centraal duo dat de koppels uit The Mentalist en Castle gemakkelijk de loef afsteekt. Elementary verbleekt weliswaar bij Sherlock – al hebben de Britten natuurlijk wel het voordeel dat ze maar een paar afleveringen per jaar hoeven te maken – maar de speurder heeft de reis van Londen naar New York toch niet voor niets gemaakt. Extra’s: enkele docu’s, een rondleiding achter de schermen door Lucy Liu en enkele promo’s.