Damages: Knallend

Glenn Close keert terug in ‘Damages’, en krijgt in het tweede seizoen een pak grote namen naast haar.

Damages – Seizoen 2

Reeks: *** ~ Extra’s: **

Reeks. Het tweede seizoen van Damages begint letterlijk en figuurlijk met een knaller. In de openingsscène zie je Ellen Parsons, de veel geplaagde stagiaire van de meedogenloze Patty Hewes, in de zetel zitten. Met een pistool losjes in de hand richt ze zich tot een persoon buiten beeld, waarvan je als kijker niet weet wie het is, en uiteindelijk hoor je een schot en wordt alles zwart. De weinige mensen die bij ons het schitterende eerste seizoen van deze misdaadreeks hebben gezien, zij het in de late uurtje op 2BE of via de dvd, zijn dus meteen weer bij de les.

Damages bracht in de eerste reeks superieure popcorntelevisie, een razend spannende roetsjbaan vol personages met verborgen agenda’s, plotwendingen die je niet zag aankomen en een ontknoping die alles nog eens op zijn kop zette. Toen we aan deze nieuwe jaargang begonnen, zaten we dan ook met dezelfde twijfels die we hadden bij de tweede reeks van 24: zou de formule blijven werken en konden de schrijvers nog met nieuwe ideeën op de proppen komen. Maar die achterdocht verdween dus al snel en deze dertien afleveringen, die draaien rond een mogelijk groot milieuschandaal waarin een oude geliefde van Hewes betrokken is, staan qua spankracht minstens op hetzelfde niveau als de vorige.

Op één vlak zet de serie zelfs nog een stapje vooruit: het acteerwerk. In het eerste seizoen zoog Glenn Close met haar vertolking van Hewes automatisch de meeste aandacht naar zich toe, en haar medespelers staken daar soms een beetje bleek bij af. Nu zit er een stuk meer evenwicht in de cast, want blijkbaar was de vorige reeks zo’n sterk uithangbord dat ook andere grote namen mee wilden doen. William Hurt speelt bijvoorbeeld Daniel Purcell, de ex-vlam van Hewes en een zakenman met een schijnbaar duister geheim, Mario Van Peebles leidt een team FBI-agenten die Ellen Parsons komen helpen in haar strijd tegen Hewes, en Timothy Olyphant, bekend van Deadwood, kruipt in de huid van de nieuwe geliefde van Ellen, een personage dat naar aloude Damages-traditie ook niet helemaal zuiver op de graat blijkt te zijn.

Door de aanwezigheid van Close kreeg Damages bij de start op 2BE ontzettend veel media-aandacht – het moet bijvoorbeeld de enige Amerikaanse serie uit de recente geschiedenis zijn waaraan Terzake een item heeft gewijd – maar desondanks vielen de kijkcijfers tegen. De kans dat de reeks weldra op de zender terugkomt, lijkt dus klein, toch zeker niet op een tijdstip dat je ertoe aanzet om iedere week in te schakelen. Gelukkig is Damages net als 24 een serie die op maat van de dvd is gesneden, en die je er in enkele lange avonden kunt doordraaien.

Extra’s. Enkele commentaartracks, gewiste scènes en een samenvatting van het eerste seizoen – waardoor uw huisgenoten die dat gemist hebben toch mee kunnen!