Borgen: een klasse apart

Premier Birgitte Nyborg moet in het tweede seizoen van ‘Borgen’ op haar tellen passen, in de politiek én in haar privéleven.

Borgen – Seizoen 2 ****

Politiek is een hondenstiel. Als het journaal van de afgelopen jaren u daarvan nog niet overtuigd heeft, kunt u ook Borgen, de Deense dramaserie over het lot van ’s lands eerste vrouwelijke premier, in de dvd-lader schuiven. In het eerste seizoen kon Birgitte Nyborg, voorzitster van de Middenpartij, na een verkiezingsoverwinning naar het hoogste ambt van Denemarken opklimmen, een promotie die haar haar man, privéleven en nachtrust kostte. Ze kreeg er toen wel nog waardering van de modale Deen voor terug, maar die populariteit is bij het begin van het tweede seizoen grotendeels weer weggesmolten. En dat betekent dat haar politieke tegenstanders, ook diegenen die samen met haar in de regering zitten, op haar post beginnen te azen.

Het tweede seizoen van Borgen begint ijzersterk, met een aflevering waarin de Deense missie in Afghanistan aangevallen wordt net op het moment dat Nyborg er op bezoek is. In een uur tijd slagen de schrijvers erin om een uiterst complex thema – de ‘war on terror’ – in een verhaal te vatten dat je intelligentie niet beledigt én ontroert, terwijl ze ook de schokgolf laten zien die de dood van enkele soldaten in het politieke landschap teweegbrengt. In de afleveringen die volgen, worden de moeilijke onderwerpen evenmin geschuwd, met onder meer scenario’s over de selectie van een nieuwe Deense vertegenwoordiger in de Europese commissie of de start van een economisch relanceplan, waarbij de mogelijke afschaffing van het brugpensioen een struikelblok blijkt. Het klinkt allemaal niet bijzonder sexy, maar in de handen van de scenaristen van Borgen levert het erg boeiende en zelfs spannende televisie op.

Op het thuisfront worstelt Nyborg ondertussen met haar stukgelopen huwelijk. De eenzaamheid begint door te wegen en als haar ex met een nieuwe vrouw langskomt, moet ze onder ogen zien dat het tussen haar en haar man niet meer in orde zal komen. Die vrouw is trouwens een succesvolle kinderarts die erg goed om kan met de twee kinderen van Birgitte, zodat de politica ook in haar gezinsleven voortaan moet oppassen dat ze niet uit de gratie valt. Het is een mooi voorbeeld van hoe politiek en privé in elkaar overlopen, en de twee werelden invloed op elkaar uitoefenen. ‘Scandinavisch’ mag de afgelopen jaren dan een kwaliteitslabel zijn geworden voor misdaadseries, met dit tweede seizoen herstelt Borgen het primaat van de politiek en stijgt het boven The Bridge of The Killing uit. Een klasse apart.

Stefaan Werbrouck