Boardwalk Empire: Net geen topreeks

Het eerste seizoen van ‘Boardwalk Empire’ is sterk, maar slaagt er net niet in om naar de top door te stoten.

Boardwalk Empire – Seizoen 1
Reeks: *** Extra’s: (0) (Warner Home Video)
Het eerste seizoen gaat in februari ook van start op Canvas

Reeks. ‘You can’t be half a gangster, not anymore’, zo klinkt het in de eerste aflevering van Boardwalk Empire, de nieuwste prestigieuze misdaadreeks van HBO. We zijn in Atlantic City, het jaar is 1920 en de Amerikaanse Senaat heeft net een volledig verbod op alcohol ingevoerd, dat bij de start van de reeks van kracht wordt.

‘The Prohibition’ wordt stevig gevierd in de gokstad: de corrupte machthebbers van Atlantic City zien in het verbod een uitgelezen kans om échte gangsters te worden, door de gewone Amerikaan te geven wat hij elders niet kan krijgen. Een van hen is schatbewaarder Enoch ‘Nucky’ Thompson, de man die achter de schermen alle touwtjes in handen houdt. Hij heeft connecties met zowel producenten in Canada als illegale stokerijen in de stad zelf, en daardoor krijgt hij al snel vertegenwoordigers van de misdaadsyndicaten uit Chicago en New York op bezoek.

‘The Prohibition’ werd ingevoerd om de rampzalige invloed van alcohol op de arbeidersklasse en het gezinsleven in de VS aan banden te leggen, maar zorgde er zijdelings voor dat de georganiseerde misdaad in het land echt tot bloei kon komen. Ene Al Capone, die in deze serie opduikt als chauffeur van een maffioso, groeide bijvoorbeeld mede dankzij het verbod uit tot de meest beruchte gangster van zijn tijd.

Die gespletenheid zit ook mooi vervat in Nucky – een rol van Steve Buscemi. Hij neemt de gelegenheid wel te baat om van ‘half a gangster’ tot een echte ‘godfather’ uit te groeien, maar heeft ook zijn vrouw aan de drank verloren. Tijdens het eerste seizoen trekt hij zich trouwens het lot aan van een jong Iers arbeidersmeisje uit een arme wijk van de stad, dat door haar alcoholverslaafde man verrot wordt geslagen.

Aan grote namen geen gebrek in Boardwalk Empire: de reeks is bedacht door Terence Winter, een van de schrijvers van The Sopranos, Martin Scorsese regisseerde de pilootaflevering en stond als producent in voor de look van de reeks en naast Buscemi duikt ook de geweldige Michael Shannon (Revolutionary Road) op als een FBI-agent met enkele religieuze obsessies.

De kwaliteit is onmiskenbaar, en toch stoot de serie in dit eerste seizoen net niet door tot de categorie van The Sopranos of Mad Men. Je kunt het probleem nog het best omschrijven door te verwijzen naar de pier van Atlantic City, die Scorsese speciaal voor de opnames van de reeks liet aanleggen in Manhattan: het ziet er allemaal schitterend uit, maar je vergeet nooit dat het een decor is.

Hetzelfde geldt een beetje voor heel Boardwalk Empire: er wordt sterk in geacteerd, de reeks bevat briljante scènes en afleveringen, maar omdat bepaalde dingen niet helemaal kloppen en de vrouwelijke personages bijvoorbeeld nooit tot leven komen, word je er niet helemaal door meegesleept.