'Woestijnvis kan ook programma's maken voor de Vrt' (Leo Hellemans)

25/09/12 om 10:11 - Bijgewerkt om 10:11

Bron: Knack Focus

Als het van Leo Hellemans afhangt, dan kunnen Woestijnvisprogramma's ook op de Vrt. 'Wij hebben hetzelfde DNA', zegt de directeur Media van de Vrt in het radio-programma 'De Ochtend'.

'Woestijnvis kan ook programma's maken voor de Vrt' (Leo Hellemans)

© Belga

Met de komst van de vernieuwde zender Vier is er heel wat veranderd in het medialandschap. 'Het is wat complexer geworden', zegt Leo Hellemans, directeur Media van de Vrt, tijdens het radioprogramma 'De Ochtend'. 'Maar aardverschuivingen hebben niet plaatsgevonden. Het marktaandeel van de Vrt is nog altijd 40%'.

Over de concurrentie met Vier is hij formeel: 'Die komt van De Slimste Mens, maar ik vind dat nog altijd een Vrt-programma.'

Alle omroepen hebben zwaar geïnvesteerd voor het najaar, ook de openbare omroep. Maar of eigen, dure producties betaalbaar blijven, betwijfelt Hellemans. 'Dat is niet vol te houden. Wij doen niet mee aan een opbod. Wij hebben een beheersovereenkomst, zegt hij.

Geen vechtscheiding met Woestijnvis

De breuk tussen de openbare omroep van het productiehuis Woestijnvis en de beperktere toegang van het producties huis tot het beeldarchief van de VRT, heeft voor wat spanningen gezorgd, maar 'het is absoluut de intentie om op goeie voet met elkaar te staan', zegt Hellemans. Hij sluit zelfs een samenwerking niet uit.

'Wij willen geen vechtscheiding. We hebben met Woestijnvis een fantastisch traject afgelegd. Op een bepaald moment zijn we uit elkaar gegaan, maar ik ben er van overtuigd dat er opnieuw een samenwerking zal komen. Niet uit noodzaak, maar wij hebben hetzelfde DNA.'

Wat doet 'In Godsnaam' op VIER?

'Waarom zou Woestijnvis op termijn niet opnieuw produceren voor de Vrt?', gaat hij verder. 'Er zijn programma's die zo Vrt zijn. 'In Godsnaam', bijvoorbeeld. Wat zit dat in godsnaam op VIER te doen? Dat moet op de Vrt zitten. Dan wordt het ook niet onderbroken door twee reclameblokken.'

'Het zijn nu woelige tijden. We moeten daar correct mee omgaan. We zijn concurrenten, maar we hebben veel waardering voor elkaar. Dus ik denk dat dat wel goed komt', besluit hij. (DB)

Lees meer over:

Onze partners