Na winst voor ‘Hoe zal ik het zeggen?’: wat is dat nu waard, een Emmy Award?

© /

‘Hoe zal ik het zeggen?’ is niet het eerste Belgische programma dat een International Emmy Award wint. Maar of de show rond Jens Dendoncker nu en masse zullen verkocht worden in het buitenland? ‘Het is vooral een grote erkenning.’

De Belgische programma’s doen het de laatste jaren erg goed op de International Emmy Awards. In 2017 sleepten Callboys (Vier) en Sorry voor alles (Eén) nog een nominatie in de wacht – Sorry voor alles won ook – dit jaar was het aan Hoe zal ik het zeggen? van productiehuis Shelter om te vieren.

Shelter is in ons land de Emmy-ervaringsdeskundige. Het productiehuis won al twee Emmy’s, voor Benidorm Bastards (2011) en de tweede reeks van Wat als? (2014), maar Shelter-baas Tim Van Aelst vindt het ‘heel moeilijk te zeggen’ of die erkenning zijn programma’s beter deed verkopen.

‘Commercieel is een nominatie niet bijzonder interessant.’

Emmanuel Vanderjeugd, productiehuis Geronimo

‘Commercieel is een nominatie niet bijzonder interessant’, zegt Emanuel Vanderjeugd, die als medezaakvoerder van productiehuis Geronimo drie keer werd genomineerd, zonder te winnen, voor Flying Doctors, Missie Mosango en Soundtrack. ‘Voor het gala zijn er de grote tv-beurzen, die zijn in dat opzicht veel belangrijker.’ Van Aelst vult aan: ‘Callboys en Sorry voor alles werden zo’n jaar geleden uitgezonden. Maar op de internationale markt slaat zo’n programma meteen aan of doet het dat niet.’

Visitekaartje

‘Belangrijker dan een prijs is dus het antwoord op de vraag: in hoeveel landen is het al verkocht?’ oppert Van Aelst. ‘Hoe meer landen het programma kopen, hoe meer andere landen geneigd zijn dat te doen. Ook tv-directeuren zijn kuddedieren.’ Mochten de twee programma’s de Emmy ook echt winnen, verandert het verhaal volgens Vanderjeugd. ‘Dan kan het wél een troef zijn om je programma alsnog aan de man te brengen.’

Los daarvan is het volgens Van Aelst de enige écht prestigieuze prijs voor televisie op Europees- en wereldniveau, samen met de Gouden Roos. ‘Een Emmy winnen, da’s een visitekaartje voor het leven. Bij alle projecten die volgen kun je de gesprekken starten met de boodschap dat je die gewonnen hebt. Je wordt au sérieux genomen, zeg maar. Daarnaast is het vooral feest én een mentale overwinning voor makers en productiehuizen.’

Voor het kleine bedrijf Geronimo lagen de kaarten nog anders dan voor Woestijnvis en Eyeworks, de gerespecteerde productiehuizen van Callboys en Sorry voor alles. ‘Zij kennen het vak perfect en de tv-wereld kent hen, ook zonder die nominatie’, oppert Vanderjeugd. ‘Toen wij voor het eerst genomineerd werden , lag niemand wakker van ons. Maar vandaag zijn we wel aan de slag voor VTM en de VRT, onder meer dankzij die erkenning.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content