Waarom de verhuis van De mol naar zondag een goede zet was

© VIER

Wie de cijfers erbij neemt, kan de verhuis van De mol naar zondag alleen maar positief evalueren. Toch blijft het opvallend dat de Vlaming zelfs tijdens het grootste tv-event van het voorjaar de reclame doorspoelt.

Voor een Vlaamse tv-kijker zag de zondagavond er jarenlang simpel uit: Het Journaal, een dierenprogramma, een luchtig spelprogramma à la De Pappenheimers of Twee tot de zesde macht en een fictiereeks van eigen bodem. Allemaal te zien op Eén. De tweede en derde hond in het kegelspel, VTM en Vier, stonden erbij, keken ernaar, leerden er zelfs mee leven en programmeerden vooral films of herhalingen.

Dat veranderde toen Vier, drie weken voor het nieuwe seizoen van De mol, aankondigde dat er niet op maandag, maar op zondag zou worden gemold. Na jaren enkel op de werkweek te hebben gespeeld, plaatste de commerciële zender plots zijn paradepaardje pal tegenover De 3 wijzen. VTM counterde met de inloopafleveringen van Boer zkt vrouw, wat Vier deed besluiten om De mol een halfuur te vervroegen. Daarbovenop werd de aftershow Café de mol gelanceerd tegenover de Eén-reeks Gevoel voor tumor.

‘Het is nooit het doel geweest om de concurrentie pijn te doen.’

Kristof Demasure, woordvoerder Vier

Maar is daarmee de concurrentie ook gemold? Deels. Boer zkt vrouw ging twee weken achter elkaar de boot in en haalde zelfs de top 20 van de week niet. De 3 wijzen nam dan weer een paar keer de maat van De mol, maar ook het omgekeerde gebeurde. Gevoel voor tumor verloor op het eerste gezicht terrein en ging van 1.008.547 kijkers in de week voor de openingsaflevering van De mol naar 877.240 kijkers de week erna. Maar wie ook de uitgestelde kijkers meetelt, ziet dat de fictiereeks nauwelijks terrein verloor en elke week netjes boven het miljoen eindigde.

‘Het is nooit het doel geweest om de concurrentie pijn te doen’, zegt Vier-woordvoerder Kristof Demasure. ‘Wij kijkenbij de uitbouw van ons zendschema in eerste instantie naar onszelf en naar ons eigen aanbod. Dat is nu verbreed naar het weekend. Nu we weten dat we daar ook een kans maken, willen we dat in het najaar proberen over te doen met Dancing with the Stars.’

Minder concurrentie

In absolute cijfers valt er weinig af te dingen op de position switch van Vier. Gemiddeld keken er, de terugblikaflevering niet meegerekend, 931.530 mensen naar De Mol, live of uitgesteld op dezelfde dag, tegenover 910.313 het jaar ervoor. Ook als je de uitgestelde kijkers tot een week na de uitzending meerekent, is de balans licht positief (1.198.252 kijkers versus 1.149.852 kijkers).

De verandering levert dus niet bijzonder veel extra kijkers op, maar op andere vlakken is de winst veel groter. Zo zat vorig jaar enkel de finale bij de drie best bekeken programma’s van de dag, terwijl er dit jaar maar één aflevering was die de top drie níet haalde. Ook qua marktaandeel is de overstap naar zondag een sterke zet. De afleveringen van vorig seizoen – de terugblikaflevering uitgezonderd – hadden een gemiddeld marktaandeel van 30,5 procent. Dit seizoen lag dat gemiddelde op 39,6 procent. In de groep 18- tot 54-jarigen, de belangrijkste groep voor adverteerders, piekte het marktaandeel van de finale tot boven de 60 procent.

De maandagen in 2017 lokten dus meer volk voor de buis dan de zondagen in 2018 én hielden meer concurrentie in voor De mol, met dank aan Spoed 24/7 en Blind getrouwd. ‘De mol zat dit jaar op een comfortabelere positie dan vorig jaar’, geeft Demasure toe. ‘Dat maakt het voor de kijker ook gemakkelijker kiezen.’

Familie

De mol kreeg door de verhuis dus meer kansen om, zoals Vier zich in het begin, voornam, de hele familie voor de tv te krijgen. Tegelijk wordt de gemiddelde kijker van De mol, steeds jonger. Vorig jaar was 27 procent van de kijkers nog 55+, dit jaar nog maar 24 procent.

Toch daalde het aantal kijkers dat live naar De mol keek ook dit jaar. Terwijl voor het eerste ‘nieuwe’ seizoen van De Mol in 2016 nog gemiddelde 671.740 live-kijkers aanschoven, waren dat er het jaar erna nog maar 496.128. Dit jaar strandt de teller op 410.679 zielen die kijken zonder de reclame door te spoelen. Maar liefst 56 procent van de kijkers kijkt uitgesteld naar het programma. Lastig voor een commerciële zender als Vier, zeker omdat De mol een van de weinige Vlaamse tv-programma’s dat de gesprekken aan de eettafel en de koffieautomaat nog kan beheersen.

‘Voor de kijker is het een gemak geworden, en dat terugdraaien wordt moeilijk. De zoektocht naar nieuwe inkomsten om dure programma’s te kunnen blijven betalen, is een probleem van alle zenders’, zegt Demasure, ‘waarvoor de structurele oplossing vooral in de handen van de distributeurs en de omroepen ligt. De zenders kunnen enkel maar zo goed mogelijke programma’s maken, die een breed publiek voor de tv krijgen. En op dat vlak is De mol wél ontegensprekelijk een succes.’ Of Gilles De Coster en zijn kandidaten ook volgend jaar op de dag des heren zullen te zien zijn? ‘We gaan ervan uit, maar zeker is dat nog niet. Het programma-aanbod verandert zo snel dat het niet verstandig is om je te vroeg vast te pinnen op een dag of uitzenduur.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content