Waarom 'de stoel' meer is dan een decorstuk

03/06/15 om 08:22 - Bijgewerkt om 08:22

Je zit erop. Je danst eromheen. Je schuift hem schrapend over de grond. Het zijn allemaal dingen die je in het dagelijkse leven met een stoel kan doen. In de filmindustrie is er echter heel wat meer te doen rond zo'n vierpotig zitje, want de Amerikaanse filmmaker Tony Zhou verbindt er uitgebreide karakteranalyses aan.

Waarom 'de stoel' meer is dan een decorstuk

© GF

"Heb je ooit al een filmscène gezien en gedacht: 'Hé, dat is nu eens een toffe stoel'?" Met die vraag opent Tony Zhou zijn nieuwste video-essay. In Praise of Chairs. Daarin legt hij zich toe op de vraag wat die houten rakker kan betekenen in de film.

Noem een stoel geen stoel

"Een stoel is voor de camera nooit zomaar een stoel", begint essayist Zhou zijn betoog. Het uitzicht vertelt namelijk veel over de wereld waarin de gebruiker zich bevindt. De puntige Iron Throne in Game of Thrones verwijst bijvoorbeeld niet alleen letterlijk naar de plaats waar de machtigste persoon van de Zeven Koninkrijken zit, maar ook naar de hele wereld die hij vertegenwoordigt.

Delen

De stoel blijkt in grote mate overeen te stemmen met Leblancs personage: niet bijzonder elegant, maar wel een trouwe vriend en altijd bereid tot enige horizontale actie.

Een ander voorbeeld dat u wellicht nog wel kent, vind je in Friends. Op het moment dat de twee bekende barcaloungers voor de eerste keer in de woonkamer van het personage Joey verschijnen, zijn ze een cadeau die vriend Chandler zich ze, in tegenstelling tot Joey, wél kan permitteren. Zo weerspiegelen de stoelen dus Chandlers werkelijkheid; eentje waar geld niet per se een grote zorg is.

Persoonlijk gestoeld

De stoel vertelt niet alleen iets over de leefwereld van het personage, maar ook over het karakter. Wanneer de ene persoon bijvoorbeeld lager zit dan de andere, kan dat bijvoorbeeld symbool staan voor een werkelijk verschil in rang of stand.

In de relatie tussen Joey en 'Rosita' - zo doopt hij zijn comfy chair - werkt het niet anders:

Stoelendans

De laatste en meest frequente exploitatiewijze van de stoel is volgens Zhou het gebruik als een verlengstuk van een bepaalde situatie. Het meubelstuk kan het de acteurs bemoeilijken hun rol te spelen, wat vaak een extra dimensie geeft aan de acteerprestaties of aan de situatie zelf.

Zo ook in Friends, waar de twee barcaloungers in elk opzicht de vriendschap tussen Joey en Chandler lijken te benadrukken. Wanneer de wegen van de twee huisgenoten scheiden, komen de stoelen zelfs aan hun einde (The One Where Rosita Dies, seizoen 7 aflevering 13).

Stoelen zijn dus zeker niet alleen iets om op te zitten, maar brengen in de filmwereld bevestiging, contrast, symboliek, ... en in het geval van Friends een stoelendans met zich mee. Nog steeds niet overtuigd van het feit dat een stoel zoveel meer is dan enkel iets om op te zitten? Kijk dan vooral zelf zelf naar Tony Zhou's online cursus.

(EDW)

Lees meer over:

Onze partners