VMA's als schoolvoorbeeld: traditionele tv verliest bij jongeren

11/09/16 om 12:11 - Bijgewerkt om 12:11

Dat jongeren wereldwijd de traditionele televisie inruilen voor Snapchat en YouTube werd pijnlijk duidelijk toen de kijkcijfers van de MTV Video Music Awards van dit jaar binnenliepen, zo schrijft Variety.

VMA's als schoolvoorbeeld: traditionele tv verliest bij jongeren

© Snapchat

Hoewel MTV -what's in a name- nog steeds ontzettend inzet op televisie beseft de zender dat-ie mee moet met de tijdsgeest. Het vlaggenschip van de jongerenzender, de MTV VMA's werden dit jaar niet alleen via livestream beschikbaar gesteld, maar waren ook te volgen via Snapchat. Een schot in de roos, zo blijkt nu.

Grootste digitale bereik ooit

MTV mocht het grootste digitale bereik ooit optekenen in de geschiedenis van de VMA's, met meer dan 173 miljoen video streams - een stijging van maar liefst 313% ten opzichte van vorig jaar. In die cijfers zit ook Snapchat verwerkt. De MTV Live Story van de VMA's op Snapchat wist 21 miljoen unieke kijkers te bereiken, dat is 75% meer dan de 12 miljoen in 2015. Deze livestory bracht verslag uit van de show zelf - met optredens van Rihanna, Britney Spears, Beyoncé en Kanye West, maar gaf ook unieke beelden achter de schermen. Gebruikers kunnen aan zo'n livestory eigen content toevoegen, waardoor je een heel diverse kijk hebt op een gebeurtenis. De eigen story van de MTV Snapchat account werd dan weer 30.5 miljoen keer bekeken (versus 25 miljoen vorig jaar).

Appelen met peren

Goed nieuws dus voor de VMA's en een teken dat dit event zeker een toekomst heeft, al zal die steeds meer digitaal worden. De kijkcijfers kregen immers een flinke dreun: hoewel het event op maar liefst 11 zenders (waaronder niet alleen MTV en MTV2 maar ook op VH1 en Comedy Central) te bekijken was, daalden de cijfers met 34% naar 6,5 miljoen.

De VMA's bereikten dus meer dan drie keer zoveel publiek via Snapchat dan via de traditionele beeldbuis - al is het ook wel een beetje appelen met peren vergelijken. De kijkcijfers geven een gemiddelde van hoeveel kijkers een event had over de gehele uitzending van een paar uur, terwijl je voor bepaalde snaps soms maar een seconde tijd vraagt aan je kijker voor een 'view' te kunnen registreren.

Toch is het een opvallend verschil, zegt ook MTV-topman Sean Atkins aan Variety. "Ik zat met mensen in de arena naar het live event te kijken die het hele gebeuren via Snapchat aan het volgen waren", aldus Atkins. Digital killed the video star?

Onze partners