Verboden Koppen-reportage: Man eist 1 miljoen als VRT programma toch uitzendt

02/12/15 om 23:01 - Bijgewerkt op 03/12/15 om 10:24

Een Brusselse rechtbank heeft woensdag de uitzending verboden van het actualiteitenmagazine Koppen. Dat meldt de VRT, die in verzet gaat tegen de beslissing. Een man eist 1 mijoen euro als de VRT de reportage toch uitzendt.

Verboden Koppen-reportage: Man eist 1 miljoen als VRT programma toch uitzendt

Phara de Aguirre presenteert Koppen © Belga

Koppen zou woensdagavond een reportage uitzenden over de gevaren van sociale media, zoals bijvoorbeeld "groomen". Het magazine sprong mee op de kar van het Sint-Lutgardisinstituut in Mol, dat met een experiment hoopt een schokeffect te creëren bij leerlingen, leerkrachten en de ouders. Maar volgens de rechter zou het gebruik van een fictieve Facebook-account de reputatie beschadigen van iemand met een naam die gelijkaardig klinkt, en dus werd de uitzending op het laatste nippertje uitgesteld.

Op Radio 1 gaf reportagemaakster Phara de Aguirre meer tekst en uitleg. Ze zei dat er zorgvuldig gekozen was voor een naam die niet op Facebook voorkwam.

Nadat de VRT een mail had gekregen van een advocatenkantoor en had overlegd met de juridische dienst, werd beslist om de uitzending toch te brengen.

' Om 20 uur stond er dan plots een gerechtsdeurwaarder bij de VRT. De vader vroeg 1 miljoen euro per inbreuk. De rechter is daar niet in meegegaan, maar de dwangsom bleef nog altijd op 10.000 euro', aldus De Aguirre.

De VRT reageerde gisteravond ook al: "De Koppen-redactie en hoofdredacteur Carl Voet zijn ervan overtuigd dat de reportage, over een relevant onderwerp, op een correcte manier is gemaakt. VRT legt zich noodgedwongen neer bij de uitspraak, gaat hiertegen in verzet en gaat ervan uit dat het programma volgende week wordt uitgezonden".

(Belga/RR)

Lees meer over:

Onze partners