‘Thuis’ op de bon wegens trouwkleed Julia

Julia uit 'Thuis'. © Vrt

De Vrt krijgt een boete van 10.000 euro wegens overtreding van de regels rond productplaatsing in een aflevering van ‘Thuis’, toen Julia een trouwkleed koos bij een merk dat iets te veel in beeld kwam.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) legt Één voor een overtreding van de regels rond productplaatsing in “Thuis” een boete van 10.000 euro op. In de aflevering van de soap die op 26 januari werd uitgezonden is te zien hoe het personage Julia een trouwkleed kiest bij “Dianna David”. Dat merk is in vier fragmenten te zien.

Bij het bepalen van de sanctie heeft de VRM rekening gehouden met het feit dat de VRT eind december al een boete van 5.000 euro opgelegd kreeg voor een gelijkaardige inbreuk. Daarnaast speelde ook mee dat het programma in prime time werd uitgezonden en dat het een groot bereik heeft.

Van de aflevering, die ruim 25 minuten duurt, spelen zich 4 minuten en 20 seconden af in de bruidswinkel in kwestie. “Tijdens de fragmenten wordt het logo van de winkel gedurende 35 seconden prominent in beeld gebracht, is het logo ook meerdere malen zichtbaar op de achtergrond en wordt het merk ook tweemaal auditief vermeld”, aldus de VRM.

De VRT heeft aan de Regulator erkend dat het programma productplaatsing bevat. Uit de overeenkomst die de VRT en de winkel gesloten hebben blijkt dat die laatste haar winkel en een aantal jurken ter beschikking zou stellen in ruil voor twee keer auditief en op de aftiteling vermeld te worden en een maal in beeld gebracht te worden.

Productplaatsing is toegelaten, maar onder specifieke voorwaarden. Volgens de VRM is er “in deze wel degelijk overmatige aandacht voor het merk in kwestie”. De VRT plant geen beroep tegen de beslissing. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content