The Walking Dead in vier ingrediënten

12/03/13 om 19:12 - Bijgewerkt om 19:12

Bron: Knack Focus

De Amerikaanse tv-reeks The Walking Dead wordt uitgezonden op de kleine zender AMC maar geeft in het derde seizoen week na week alle grote jongens het nakijken. Het fenomeen in vier ingrediënten.

The Walking Dead ***Seizoen 1&2

eOne

Alsof Vitaya op zondagavond anderhalf miljoen kijkers zou halen. Zo kun je het succes van The Walking Dead in de VS omschrijven. De reeks wordt uitgezonden op de kleine zender AMC maar geeft in het derde seizoen week na week alle grote jongens het nakijken. Het fenomeen in vier ingrediënten.

Zombies
Het hoofdbestanddeel uiteraard. The Walking Dead speelt zich af in een wereld waar een mysterieuze epidemie het gros van de mensheid in zombies heeft veranderd. Diegenen die nog niet aangetast zijn, proberen te overleven, maar de constante aanvallen van buitenaf en het onderlinge wantrouwen maken dat niet makkelijk. De nadruk ligt op de psychologische terreur waar de overlevenden mee moeten omgaan, maar het is moeilijk te ontkennen dat de vele vindingrijke manieren waarop zombies in de reeks worden omgebracht bijdragen tot het succes.

Sfeer
De gruwelijkheden in The Walking Dead komen des te harder aan omdat de makers er niet voor terugschrikken om af en toe het tempo danig naar beneden te halen. Zowel het eerste als het tweede seizoen beginnen met een proloog van ongeveer een kwartier waarin nauwelijks iets gezegd wordt, en waar de dreiging die op de personages weegt heel tastbaar wordt. Die perfect opgebouwde sfeermomenten komen verspreid over de hele serie terug, en zorgen er ook viir dat het verhaal over de saaiere stukken getild wordt.

Eenvoud
The Walking Dead haalt in de VS zowat 10 miljoen kijkers, ruim drie keer zoveel als Breaking Bad of Mad Men. Maar de reeks is ook ongeveer drie keer zo eenvoudig: de diepgang of gelaagdheid van de echte topseries ontbreekt en de personages - de zwijgzame held, de vrouw op de rand van een zenuwinzinking, de enigmatische buitenstaander - leunen dicht aan bij clichés. Wellicht is die eenvoud ook een niet te onderschatten factor.

Geduld
Een schone deugd, die AMC volop beoefend heeft. The Walking Dead was niet van bij het begin een blockbuster, dat is pas gaandeweg gekomen. AMC heeft er wel van bij het begin voor gezorgd dat mensen die lucht kreeg van de hele Walking Dead-hype gemakkelijk hun schade konden inhalen: alle afleveringen waren in de VS meteen na uitzending te verkrijgen via iTunes of on demand, en daardoor kon het kijkerslegioen steeds verder aanzwellen. In een tv-landschap dat steeds meer te lijden heeft onder de internetapocalyps kan The Walking Dead dus weleens de weg naar de toekomst aanwijzen. (SW)

Lees meer over:

Onze partners