SBS België past omkadering van reclame aan

20/12/12 om 15:24 - Bijgewerkt om 15:24

Bron: Knack Focus

SBS België (VIER en VIJF) schikt zich naar de interpretatie van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) en past de omkadering van de reclame aan. Dat zegt Kristof Demasure, woordvoerder van SBS.

SBS België past omkadering van reclame aan

© Belga

De VRM liet eerder weten dat de opgeleukte reclameblokken op VIER in strijd zijn met het Mediadecreet. Op 17 september 2012 werd de commerciële zender gelanceerd. In de weken voorafgaand aan deze lancering werd in de pers melding gemaakt van het feit dat VIER met een vernieuwd format de reclameblokken aantrekkelijker wilde maken.

De VRM moest echter de effectieve uitzending van deze reclameblokken afwachten, aangezien de controle door de toezichthouder steeds na uitzending dient te gebeuren. De VRM onderzocht een selectie van uitzendingen in de avondprogrammatie van VIER. In de reclameblokken van verschillende programma's, zoals "De Kruitfabriek" en "De Slimste Mens ter Wereld", werden naast reclamespots ook redactionele programmafragmenten uitgezonden, zoals "De snelste quiz ter wereld", "De kortste show" en andere animatiefilmpjes.

Zowel het Mediadecreet als Europese regelgeving bepaalt dat televisiereclame duidelijk herkenbaar moet zijn en duidelijk onderscheiden van redactionele inhoud. De VRM is van oordeel dat "De snelste quiz ter wereld", "De kortste show" en andere animatiefilmpjes als redactionele inhoud moeten worden beschouwd en bijgevolg niet in dereclameblokken mogen worden uitgezonden.

In afwachting van de uitspraak had SBS de omkadering eerder al opgeschort. De mediagroep zal zich nu schikken naar de interpretatie van de VRM en de omkadering in die zin aanpassen, luidt het. (Belga/RDM)

Lees meer over:

Onze partners