Rob Vanoudenhoven over zijn nieuwe zomerquiz

08/06/12 om 15:06 - Bijgewerkt om 15:06

Bron: Knack Focus

'Soms denk ik wel eens: Had ik De XII Werken maar nooit gemaakt.' Rob Vanoudenhoven gaat vanaf zondag elke week met zijn taxi de hort op voor de zomerquiz 'Taxi Vanoudenhoven'.

Rob Vanoudenhoven over zijn nieuwe zomerquiz

'Een pretentieloze zomerquiz'. Rob Vanoudenhoven schuwt toeters en bellen bij de aankondiging van Taxi Vanoudenhoven, zijn eerste programma voor de VRT in jaren. Toch lijkt de al zo vaak afgeschreven tv-maker blij met de nieuwe kans.

'Met mijn taxi pik ik nietsvermoedende mensen op die staan te wachten: meisjes die samen in een voetbalteam zitten, een broer en zus, enzovoort. Ze krijgen een ritje van tien kilometer, ik stel ze elke kilometer een vraag en zo kunnen ze tot 2000 euro. Ze mogen één keer een passant om hulp vragen, ze mogen ook één fout maken, maar bij de tweede fout zet ik hen onherroepelijk uit mijn taxi, waar we ons ook bevinden.'

Ook in de gutsende regen?
ROB VANOUDENHOVEN: (droogjes) We hadden een paraplu om mee te geven. Maar gietende regen is ons tijdens de opnames niet overkomen, al was dat tv-gewijs wel eens leuk geweest.

Het oorspronkelijke format 'Cash Cab' loopt al in verschillende landen. Hebben jullie het veel moeten vervlaamsen? VANOUDENHOVEN: Wij hebben natuurlijk veel minder een taxicultuur dan in New York of Parijs. Ik vermoed dat we in Vlaanderen lang zouden kunnen rondrijden vooraleer iemand onze taxi zelf zou doen stoppen. Daarom hebben we mensen met een heel algemene oproep laten inschrijven voor 'een tv-programma'. Een taxi zou hen dan oppikken om hen naar de VRT te brengen, maar dan blijk ik dus achter het stuur te zitten. Dat verrassingseffect maakt het geestig. Maar we zijn ook een paar keer de steden ingetrokken om lukraak mensen op te pikken, en op een verschrikte Chinees na zijn die trouwens allemaal blijven zitten.

Kun jij zo goed multitasken dat je nooit in een gracht belandt tijdens het vragenstellen? VANOUDENHOVEN: Nee, ik durf mezelf een goede chauffeur te noemen, maar ik heb vooraf wel een wagen met automatische versnellingsbak gevraagd. En de quizvragen worden gesteld door een gps-stem die verdacht veel op Siska Schoeters lijkt. Ik kan ook niet verloren rijden omdat er voor mij een pilootwagen rijdt die de weg kent. En mocht ik die kwijtraken, dan sta ik nog altijd in verbinding met de regiewagen achter ons. Zelfs files zijn geen probleem: we hebben er nooit lang in gestaan en die momenten waren dan een goeie gelegenheid om de kandidaten wat beter te leren kennen.

Er bestaan ook praatprogramma's die in een taxi worden opgenomen. Iets voor jou? VANOUDENHOVEN: Ik denk dat ik dat wel zou kunnen. Met mensen praten, ik doe dat graag. Ik ken ook wel mijn beperkingen. Ik vind mezelf ondanks al die jaren ervaring nog steeds geen echte tv-presentator zoals, met alle respect, Luc Appermont.

Sinds 'Missie Amazone' eind 2010 leek je voor een leven achter de schermen te kiezen, door weer als publieksopwarmer te werken. Nooit gedacht: laat mij hier maar lekker in de luwte zitten? VANOUDENHOVEN: Dat opwarmingswerk doe ik voor vrienden: Ben Crabbé, Frieda Van Wijck, Lieven Scheire... Ik ben honderd jaar geleden begonnen als publieksopwarmer en ik vind het nog altijd tof om nog eens naar dat werk terug te keren. Wel heb ik bewust een tijdje de luwte opgezocht. Soms denk ik wel eens: Had ik De XII Werken maar nooit gemaakt. Het is als een wielrenner die in het begin van zijn carrière de Tour de France wint, zodat elke prestatie daarna verbleekt. Sindsdien staan de critici altijd klaar met een baseballbat. Terwijl ik echt wel vind dat ik nog goeie programma's heb gemaakt: Via Vanoudenhoven maar ook Robland, ondanks de kijkcijfers en de perceptie.

En toch hap je nu weer toe?
VANOUDENHOVEN: Omdat ik nu eenmaal niets anders kan dan tv maken. Al neem ik niet zomaar alles aan. Ik moet bij een programma het gevoel hebben dat ik er iets mee aankan, dat ik iets van mezelf kan toevoegen. Toen de vraag kwam voor dit programma wist ik meteen dat dit mij lag: een kleine quiz buiten de klassieke studio. Het fijne aan die taxi is dat je de mensen er niet overvalt met een hele cameraploeg. Het is een stuk intiemer. In die omgeving met gewone mensen dollen, dat ligt mij wel.

Desalniettemin zit je nu toch weer op zondagavond.
VANOUDENHOVEN: Taxi Vanoudenhoven was aanvankelijk bedoeld voor een weekdag. Het komt nu toch op zondag, maar dat bombardeert het programma niet tot het grote kijkcijferkanon, het is nu eenmaal zomer. Daar ben ik wel blij om. Mocht ik een voorstel krijgen voor een groot zondagavondprogramma, zo van 'Kom Rob, we gaan je herlanceren', dan weet ik niet of ik dat zou zien zitten. Je moet de druk van zo'n kijkcijferkanon niet onderschatten. Druk is er nu ook wel om Taxi Vanoudenhoven te doen slagen, maar het is toch een pak draaglijker.

Voor de autofreaks: jouw taxi is een Lancia Voyager. Bolt dat wat?
VANOUDENHOVEN: Die auto is gekozen om zijn capaciteit. Het toeval wil dat mijn overbuur een taxibedrijf heeft met onder meer zo'n Lancia in zijn wagenpark en die leek me wel iets voor mijn taxi. Dat bleek nog te kloppen ook. Door alle camera's en de licht- en geluidsinstallatie verbruikte de auto in totaal zowat 2500 watt; ter vergelijking, de gemiddelde airco komt aan 250. De geluidsman lag om technische redenen in de kofferbak! Soms vroeg ik hem of het nog ging en dan stak hij z'n duim op tot verbazing van de deelnemers. (lacht) Tja, de grapjas uithangen, het is sterker dan mezelf. (HVG)

Onze partners