Regionale omroepen kwaad op reclamepraktijken van VRT

Drie regionale zenders klagen de regionale reclamestrategie van de VRT aan. De openbare zender zou systematisch adverteerders afsnoepen tijdens de regionale ontkoppeling van Radio 2.

In een klachtbrief aan de VRT, eerder deze maand, hebben de West-Vlaamse zenders WTV en Focus hun ongenoegen geuit over de manier waarop de vrt regionale adverteerders overtuigt om reclamecampagnes te boeken tijdens de regionale ontkoppeling van Radio 2.

De openbare zender zou systematisch het klantenbestand van WTV en Focus afschuimen en de adverteerders overtuigen om over te stappen naar de regionale radiozender van de vrt. Daarbij zouden voordelige tarieven aangeboden worden. Zo moest een adverteerder slechts 3.500 euro betalen voor een campagne die twee weken liep op zowel Radio 2 Oost- als West-Vlaanderen. Een kaakslag, vinden de regionale omroepen.

Ook de Oost-Vlaamse zender AVS beaamt de wanpraktijken van de vrt.

‘Niets aan de hand’

VRT-baas Sandra De Preter weerlegt deze beschuldigingen. Het beleid rond regionale reclamewerving bleef volgens haar onveranderd sinds 2008. De Preter gaf wel mee dat een voormalig verkoopster van de regionale zenders in oktober 2011 werd aangeworven door de openbare omroep voor de regio Oost- en West-Vlaanderen, en dat ze ‘goed op te hoogte is van de regionale reclamemarkt’.

Volgens de regionale omroepen bemoeilijkt deze ‘oneerlijke concurrentie’ het voortbestaan van de regionale televisie. ‘Dit is voor ons een provocatie en bevestigt nogmaals dat de VRT marktverstorend werkt.’ Minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) zal vandaag/dinsdag over deze kwestie aangesproken door enkele Vlaams parlementsleden die in de commissie media zitten. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content