Qmusic springt over Studio Brussel en wordt tweede populairste radiozender

27/06/18 om 15:27 - Bijgewerkt om 15:26

Bron: Belga

Radio 2 blijft de best beluisterde radiozender van Vlaanderen, blijkt uit de nieuwe cijfers van het CIM.

Qmusic springt over Studio Brussel en wordt tweede populairste radiozender

Sam De Bruyn, Heidi Van Tielen en Wim Oosterlinck © Medialaan

Met een marktaandeel van 30,39 procent is Radio 2 de best beluisterde zender in het Vlaamse radiolandschap. Dat blijkt woensdag uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over Media (CIM), die via een nieuwe methodologie gemeten werden. De luistercijfers hebben betrekking op de periode van januari tot en met april 2018.

Qmusic was in die periode de tweede best beluisterde zender met een marktaandeel van 12,37 procent. De Medialaan-zender wordt gevolgd door Studio Brussel met 11,18 procent. Opvallend: Qmusic staat er voor het eerst sinds meer dan twee jaar beter voor dan Stubru en heeft met Sam, Heidi en Wim de meest beluisterde ochtendshow van Vlaanderen.'Qmusic staat voor brede en populaire muziek, de meest spraakmakende ochtendshow en entertainment.' We zijn heel blij dat dat weerspiegeld wordt in de resultaten', reageert An Caers, directeur radio van Medialaan.

Op plaats vier en vijf staan MNM en Joe met een marktaandeel van respectievelijk 9,9 en 8,94 procent. Daarna komen Radio 1 (8,4 procent marktaandeel) en de derde commerciële zender in Vlaanderen, Nostalgie (6,89 procent marktaandeel). Klara haalt een marktaandeel van 2,54 procent.

Vertrouwen voor de zomer

Naast Medialaan zijn ook de andere radiospelers tevreden. 'Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod', reageert Els Van De Sijpe, manager radio van de VRT. De nieuwe meting bewijst volgens de VRT ook 'de solide populariteit van het medium radio'. 'Ruim 8 op de 10 Vlamingen luistert dagelijks', aldus Van De Sijpe.

Ook Tom Klerkx, directeur van Nostalgie, reageert positief op de luistercijfers. 'Deze resultaten geven ons vertrouwen voor de zomer', aldus Klerkx. Het marktaandeel van Nostalgie op de kerndoelgroep 35-54-jarigen klokte af op 9,8 procent.

Het CIM werkt sinds kort met een nieuwe methode, die maakt dat de luistercijfers van de radio's in België om de twee maanden worden gepubliceerd. Onder de oude methode was dat maar drie keer per jaar. Het CIM stelt wel dat de nieuwe luistercijfers best niet vergeleken worden met de vorige golven.

Onze partners