Op de set van ‘De Dag’: ‘Ik wil geen hoge verwachtingen scheppen, maar het wordt bangelijk goed’

Julie Mahieu, Dries Vos, Jonas Geirnaert en Michiel Devlieger op de set van 'De Dag'. © Telenet
Jozefien Wouters
Jozefien Wouters Freelancejournaliste

Jommekeskapsels, fanmail van bejaarde dames en Rambo als inspiratiebron: Knack Focus brengt verslag uit van op de set van De Dag, de aankomende, bloedstollende fictiereeks van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu.

Aan Brugge gaat al te vaak het afschuwelijke woord ‘pittoresk’ vooraf. Maar de leegstaande Beurshal, de figuranten in politiekostuum, de verdwaalde Kalasjnikovs en het druilerige weer tonen ons een andere kant van de fotogenieke trekpleister. De crew van De Dag is druk in de weer om het Beursplein zo benauwend en grauw mogelijk te doen lijken. Denk Scandinavische crimi met een West-Vlaamse tongval.

De Dag wordt na Chaussée d’ Amour het nieuwe fictionele pronkstuk van Telenet en VIER. Het complexe scenario kwam uit de pen van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu gevloeid, die het gezegde ‘elk verhaal heeft twee kanten’ wel heel letterlijk interpreteerden.

Met één dag, één situatie en twee perspectieven de kijker twaalf afleveringen lang op het puntje van zijn stoel houden, het lijkt geen evidentie. ‘Ik zat al lang met het idee om iets met die verschillende vertelstandpunten te doen,’ aldus Mahieu. ‘Maar het mocht niet louter een vormelijk experiment worden. Vandaar het idee van een gijzeling in een bank, door de ogen van zowel de slachtoffers en gijzelaars als de buitenwereld. Het moest spannend blijven.’

Vlezekes als bindmiddel

Hoewel de twee scenaristen zowat elke opname bijwonen als showrunners, gaven ze de regie uit handen. ‘Te veel stress’, verontschuldigt Geirnaert zich. En dus schakelden ze de hulp in van Dries Vos (De Biker Boys, Allemaal Familie) en Gilles Coulier (Bevergem, Cargo). ‘We kenden elkaar nog niet, maar na samen een vlezeke te steken in Gent, klikte het meteen’, zegt Vos. ‘We hebben twee totaal verschillende stijlen, maar ze passen wonderwel goed in elkaar. De kijker zal niet kunnen zeggen welke scène van wie is.’

Gilles Coulier komt erbij staan met een gehavend notaboekje. Het blijkt zijn script te zijn. ‘Ja mannen, aflevering tien is gescheurd, dus die zal er een beetje anders gaan uitzien.’ ‘Het musicalstukje blijft er toch in?’ vraagt Geirnaert, gespeeld geschrokken.

Spanning alom op de set
Spanning alom op de set© Telenet

Fanmail

Het is opnamedag nummer eenenzestig, iets over de helft. Johan – ‘ik moet altijd de man in kostuum zijn’ – Van Assche speelt hoofdcommissaris Ivo, die vandaag moet onderhandelen over mogelijke bevrijdingstechnieken. Momenteel worden vooral binnenscènes gedraaid. Uit bittere noodzaak, want de blaadjes komen aan de bomen. En een serie die zich op één dag afspeelt maar wordt opgenomen tussen oktober en mei, vraagt om de nodige continuïteitsaandacht. ‘Echt de hel’, zucht Coulier. ‘Je staat er niet bij stil, maar als er op dag één ergens een auto staat, dan moet die daar zes maanden later nog staan.’

Het is iets waar ook de buurtbewoners rekening mee moeten houden. Gelukkig doen ze dat met veel plezier, zoals ook blijkt uit een brief van een gepensioneerde dame, voorgelezen door Mahieu. Dat ze toch maar mooi Jonas Geirnaert heeft ontmoet, en dat ze hen zo zal missen. De opnames leven duidelijk in deze buurt. Voorbijgangers kijken nieuwsgierig naar wat er aan de hand is. Zowat alles speelt zich dan ook af op het Beursplein: het politiecommissariaat, de onderhandelingsbus, de appartementsblokken…

De Vlaamse Sarah Lund

Sofie Decleir als inspecteur Vos
Sofie Decleir als inspecteur Vos© FBO BVBA

Eén van de vele spilfiguren op het plein is inspecteur Vos, geïncarneerd door Sofie Decleir, die na een goedgevuld theaterpalmares aan haar eerste grote televisierol toe is. Een voorsmaakje toont ons de inspecteur als een koele, harde tante. ‘Vos is niet zo sociaal onderlegd, dat klopt. Ze is nogal afstandelijk’, vertelt Decleir. Klinkt een beetje als ene Sarah Lund. ‘Tijdens mijn voorbereiding friste ik The Killing nog eens op, ja. Zo’n koele, gefocuste houding lijkt me ook eigen aan de job. Je moet de dingen met wat afstand bekijken om ze sneller te doorzien.’

Jeroen Perceval met jommekeskapsel
Jeroen Perceval met jommekeskapsel© FBO BVBA

‘Je hebt ook veel Rambo gekeken ter voorbereiding, dat zie ik’, Jeroen Perceval – met bruin jommekeskapsel – mengt zich al lachend in het gesprek. Hij speelt rechercheur Arne, een man die leeft voor zijn vak, ondanks de nodige liefdesperikelen in zijn privéleven. ‘Ik heb veel naar De Recherche gekeken, en met agenten gepraat. Dat helpt om mijn rol zo waarheidsgetrouw mogelijk te spelen. Er zijn al zoveel slechte politiereeksen, en je vervalt al snel in het cliché van de slechtgezinde flik. De Dag gaat dat te boven. Ik geloof er keihard in, dit kan echt iets worden.’

De reeks wordt dan ook aangekondigd als ‘een intelligente en zenuwslopende dramareeks met internationale allures’. Je ruikt de ambitie op de set. ‘Het is gevaarlijk, hè, zo’n hoge verwachtingen’, zegt Dries Vos. ‘Ik wil voorzichtig zijn met al te grote woorden. (denkt na) Maar ja, het wordt gewoon écht bangelijk goed.’ Bovendien heeft het regisseursduo al grootse plannen voor wanneer deze reeks is afgerond. ‘We zouden graag de nieuwe videoclip van K3 regisseren’, vertelt Vos met een uitgestreken gezicht. Coulier is meteen enthousiast. ‘Dat zou wel graaf zijn. Ik bel straks eens naar Studio 100!’

Op de set van 'De Dag': 'Ik wil geen hoge verwachtingen scheppen, maar het wordt bangelijk goed'

De Dag zal in 2018 eerst te zien zijn bij via Play More van Telenet, daarna op VIER.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content